Győrffy Dóra közgazdász szerint az akkumulátoripari beruházások magukkal hozzák a hulladékfeldolgozást is, ez viszont üzletileg veszteséges és a környezetre is veszélyes.
AKKUHÍREK
Akkuipari cégek érdeklődnek Egyeken, magyar dolgozókat építenek le Salgótarjánban, akkufeldolgozó Sóskúton
Az elmúlt napokban nemcsak Debrecenben, hanem az ország más pontjain is számos fejlemény történt a hazai akkumulátorgyártás kapcsán. Az alábbiakban ezekről közlünk egy összefoglalót.
Akkuipari cégek érdeklődnek az egyeki ipari park iránt
A kormányközeli KESMA-hálózatba tartozó Hajdú Online január 17-én számolt be arról, hogy kínai befektetők jártak a hajdú-bihari Egyeken, ahol Bodó Sándor (Fidesz), a térség egyéni országgyűlési képviselője és Miluczky Attila (független) polgármester fogadta őket. Utóbbi a Haont arról tájékoztatta, hogy egyelőre nem tud konkrétumokról beszámolni, de vannak vállalkozások, amelyek sokadik alkalommal tértek vissza a településre. A polgármester közölte, a potenciális befektetők tevékenysége az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódik: van köztük szeparátorfólia-gyártó, elektrolitgyártó, valamint olyan cég, amelyik az akkumulátorgyárak dolgozóinak speciális igényeit kiszolgáló szolgáltatásokkal foglalkozik. Egyek 53 hektáros ipari parkja 2021-ben készült el 550 millió forint európai uniós támogatásból.
Salgótarjánban ázsiai vendégmunkásokra cserélik a magyar dolgozókat egyes hírek szerint
Az ATV Híradó január 16-án Berki Sándor (Párbeszéd) országgyűlési képviselő állítására hivatkozva közölte, a Salgótarjánban működő, alumínium akkumulátorcsatlakozókat gyártó dél-koreai Bumchun üzeme az elmúlt hónapokban szervezetten cseréli le a magyar dolgozóit ázsiai vendégmunkásokra. Az ATV beszélt olyan korábbi munkavállalóval, aki azt nyilatkozta, hiába dolgozott tisztességesen, egyik napról a másikra közölték vele, hogy be kell fáradnia a munkaszerződése felbontására.
A 24.hu megszólított egy olyan korábbi gépkezelőt, aki arról beszélt, nekik kellett betanítaniuk a decembertől érkező vietnámi vendégmunkásokat, akik végül az ő helyüket vették át. A lap úgy tudja, december óta mintegy 60 magyarországi illetőségű dolgozót bocsátottak el az üzemből. A 24.hu hangsúlyozza, a Bumchun 2021 és 2022 során összesen 3,32 milliárd forint támogatást kapott a Nemzeti Befektetési Ügynökségtől (HIPA).
Elsőként az RTL.hu írta meg január 17-én, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium az MTI-nek küldött közleményében közölte, a hírekkel kapcsolatban vizsgálatot indítottak. A tárca rendelkezésére álló információk szerint átmeneti termeléscsökkenés miatt csökkentették a dolgozók létszámát, és tavasszal a termelés és a munkavállalók száma is visszaállhat a korábbi szintre.
Budapest mellett építik meg az Alsózsolcán a lakosság által elutasított akkufeldolgozót
A hvg.hu megkeresésére a szlovén Andrada csoport január 16-án közölte, a Budapest melletti Sóskúton hoznak létre 13 milliárd forintos beruházással üzemet „zöld energiatároló rendszerek újrahasznosítására”. A cég közlése szerint kis kapacitású, nem veszélyes fémhulladékokat újrahasznosító üzemként indulnak, később pedig teljes energiatároló rendszereket is feldolgoznak. Február végén már meg is kezdenék a működést. A lap emlékeztet, ez volt az a cég, amelynek korábban Alsózsolcán komoly társadalmi ellenállásba ütközött a hasonló beruházási terve. A cég most azt közölte, azért döntöttek Sóskút mellett, mert a telephely „méretét és logisztikai adottságait tekintve még optimálisabb helyszínnek bizonyult”.
Üzletileg veszteséges és környezetre veszélyes az akkuhulladék-feldolgozás Győrffy Dóra közgazdász szerint
Január 16-án jelent meg a Portfolión Győrffy Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem közgazdászának kétrészesre tervezett cikksorozatának első része, amelyben arról ír: az akkumulátoripari beruházások magyarországi terjedése a 2023 nyarán elfogadott európai uniós szabályozás miatt szükségszerűvé teszi az akkumulátorhulladék-feldolgozás hazai telepítését, amely a rendelkezésre álló technológiák mellett üzletileg veszteséges, környezetre veszélyes tevékenységnek számít.
Ahogy Győrffy Dóra írja, az elektromos autók akkumulátorait nagyjából 8-10 év után cserélni kell, a technológia terjedése miatt pedig az előrejelzések szerint 2024-re a globális akkumulátorhulladék eléri a 20 millió tonnát. Ezeket az akkumulátorokat a jelenlegi európai uniós szabályozás szerint díjmentesen vissza kell venni, össze kell gyűjteni a végfelhasználóktól, majd növekvő arányban újrahasznosítani.