Az akkumulátor szót nem említik a közleményükben. A CATL tájékoztatása szerint a beruházás nem része az ő gyárépítésüknek.
Baloldali médiumok álhírgyártásáról ír a debreceni önkormányzat az új akku-összeszerelő kapcsán
A korábbi hasonló beruházásokkal ellentétben a projektet be sem jelentették, a cég csak azt követően adatott ki egy közleményt, miután telefonon és levélben érdeklődtünk tőlük az üzemről. A cég máig nem válaszolt a kérdéseink többségére. A beruházásnak már a környezethasználati engedélyezési eljárása zajlik, így fedeztük fel az erről szóló hirdetményt a kormányhivatal honlapján. Az Inpark az üggyel kapcsolatban azt közölte, az ugyanebben az ipari parkban akkumulátorgyárat építő kínai CATL fogja bérelni tőlük a létesítményt.
Ezeket kérdeztük az Inparktól
1. Miért nem akkumulátor-összeszerelő üzemnek nevezik a beruházást? Mi különbözteti meg attól?
2. Miért nem jelentették be eddig a beruházást a nyilvánosságban?
3. Az Inpark Szigma Kft. fogja működtetni az összeszerelő üzemet? Amennyiben nem, mely cég megrendelésére járnak el a beruházás megvalósítása során? Hogyan fog ehhez a céghez kerülni a gyár?
4. A kormányhivatal nem tart az eljárás keretében személyes részvétel melletti közmeghallgatást. Tervezik-e Önök, hogy a lakosságot nyilvános, széles körben meghirdetett, személyes jelenlét melletti lakossági fórumon mutatják be a lakosság számára, ahol a megjelentek feltehetik a kérdéseiket, valamint elmondhatják az észrevételeiket?
5. A tervek szerint hány munkavállalót foglalkoztatnak majd az összeszerelőben? Honnan toboroznák a munkaerőt?
Elsősorban a CATL raktározási igényeit szolgálja ki a kínai cég közlése szerint
Cikkünk megjelenése után a CATL is kiadott egy közleményt, amelyben azt írták, az Inpark fejlesztése nem része az ő akkumulátorgyár-beruházásuknak, és a növekvő üzleti igények miatt döntöttek a csarnok bérlése mellett. Leszögezték, hogy a létesítmény nem akkumulátorgyár lesz, hanem elsősorban a CATL raktározási igényeit fogja kiszolgálni, valamint kisebb részben mechanikai folyamatokból álló összeszerelési tevékenység folyik majd az épületben.
Mint írták, az Inpark beruházása nem befolyásolja a CATL folyamatban lévő építkezését, amely az előzetes műszaki tervek szerint, valamint a hatóságok által kiadott építési és egységes környezethasználati engedélyben rögzített feltételek és ütemezés mellett folytatódik.
Vádaskodik a városvezetés, de nem írja le, mit tart álhírnek az ügy kapcsán
A debreceni önkormányzat a január 15-én kiadott közleményében – amit a Debreciner szerkesztőségéhez nem juttattak el – a következőt írta: „Megdöbbenve tapasztaljuk, hogy a baloldali médiumok továbbra sem bírnak leállni az álhírek gyártásával és a közvélemény félrevezetésével”.
Hogy mégis milyen álhírekre és félrevezetésre gondoltak, azt nem részletezték, csak – az akkumulátor szó használatát gondosan kerülve – lényegében megismétlik az Inpark közleményében foglaltakat, vagyis hogy a csarnokban elsősorban raktározás, kisebb részben pedig összeszerelés fog történni. A beruházóhoz hasonlóan leszögezik, hogy a létesítménynek emissziós hatása, valamint gyártáshoz kapcsolódó vízfogyasztása nem lesz, és az energiaigénye is minimális – ezzel ellentétes információt egyébként az üggyel foglalkozó, komolyan vehető sajtótermékek nem is állítottak.
A városvezetés a közleménye végén mégis arra kéri a sajtót, hogy a tényeknek megfelelően foglalkozzon a beruházással, és tartózkodjon „a debreceni emberek nyugalmának megzavarásától és a félretájékoztatásától”.
A hivatalos anyagokban összeszerelő üzem szerepel
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Inpark által benyújtott dokumentációban a beruházásról azt írják, a cég „a rendelkezésére álló ingatlanon egy energiatárolómodul-összeszerelő üzemet valósít meg úgy, hogy az ingatlan fennmaradó része akár a tevékenység bővítésére, akár a raktározási tevékenységre is lehetőséget biztosítson”. Tehát a közleményekkel szemben a hatóságnak leadott anyag szerint nem elsősorban raktározást, hanem elsősorban akkumulátor-összeszerelést terveznek, a fennmaradó részen pedig nemcsak raktározhatnak, hanem akár bővíthetik is a gyártósorokat.
Az engedélyezési eljáráshoz beadott dokumentáció szerint a termelést két összeszerelő sorban tervezik elindítani, a két sor együttes napi kapacitása 1350 modul lesz.
A beruházással kapcsolatban február 12-én tartanak személyes jelenlét nélküli „közmeghallgatást”, az érintettek reggel 8 és este 20 óra között írásban tehetnek fel kérdéseket, valamint fejthetik ki a véleményüket az akkumulátor-összeszerelőről.