Közvetlenül az önkormányzati választások előtt elült az éjszakai zaj, utána folytatódott ugyanúgy, mint korábban. A polgármester egy hónap elteltével válaszolt az ondódiak levelére, ekkortájt megint volt némi csendesedés, aztán…
Ondód továbbra is zajos – a polgármester reagált, ám a helyiek ennél többet várnak
Lássuk, 2019 november elején hogyan áll most annak a közel félszáz ondódinak az ügye, akik közül most ketten (Csendom Bálint és Léhi József) már nevüket is vállalva nyilatkoztak a Debrecinernek – korábban ezt sem merték, félve az esetleges retorzióktól.
A Mekkora a zaj? – A fémüzem és az ondódi panaszosok vitája című cikkünkben október elsején megírtuk, hogy az ott lakók közül többen sérelmezik a településrész szélén található üzem éjszakai zaját, illetve az üzem működésének kezdete óta megnövekedett teherautóforgalmat. Panaszaikkal hiába fordultak a hatóságokhoz és a politikusokhoz.
Kit képvisel az önkormányzati képviselő?
Korábban az ondódiak természetesen megkeresték az akkori (Hernádi Zoltán, Fidesz), majd az új (Katona Erzsébet, Fidesz) önkormányzati képviselőjét is a területnek. Hernádiról már megírtuk, hogy nem reagált, s utódja, Katona sem válaszolt az ondódiak levelére. Így Csendom Bálint megkereste őt a képviselői fogadó óráján októberben, ahol pár percet beszélhetett vele. „Egészen érdekes volt, hiszen azt mondta, nem tud sokat az esetről, majd azt elismerte, hogy a nevemet már hallotta, így azt gondolom, hogy elérték az infók őt is. Utána azt mondta a képviselőnő, hogy ő csak 4-5 ember panaszáról tud.” Mindenesetre Csendomék megígértették Katona Erzsébettel, hogy utánajár az ügynek és segít egy új lakossági fórumot szervezésben, amit sajtónyilvánosnak terveznek az ondódiak. Ennek nagyjából két hete, azóta nem történt semmi, ők azonban szeretnék, ha még novemberben megtörténne, s ott újra elmondhatnák sérelmeiket, a fémüzem tulajdonosa, más lakók, akár politikusok és persze a sajtó jelenlétében.
Amikor a Debreciner korábbi cikke megjelent, a panaszos ondódiak Debrecen város jegyzőjének, Szekeres Antalnak és polgármesterének, Papp Lászlónak is levelet írtak – benne minden aggályukkal. Utóbbi egy nyílt levél volt. Egyúttal létrehoztak egy Facebook-oldalt, Ondód Debrecen néven, amely gyakorlatilag a panaszosok oldala, de természetesen bárki által elérhető. Volt egy régebbi oldal is, az Ondódi lakosok nevű, amely azonban zárt csoport. Csendom Bálinték a saját oldalukra is kirakták megjegyzéseiket, panaszaikat, s a zárt csoportba is, ahova felvételt nyertek. Az Ondódi lakosok oldalon aztán az adminok valami okból kifolyólag törölték a bejegyzést, ám a kezdeményezők nyomatékos kérésére végül mégis felkerülhetett. Mint Csendom Bálint elmondta, itt egy idő után a csoport tagjai vették a bátorságot, elkezdtek hozzászólni, ami előremozdulást jelentett a közösségi kommunikációjukban.
Írt a polgármester!
Aztán megérkezett Papp László válasza is 1 hónap múltán, már az október 13-i önkormányzati választások után. Ebben a polgármester tájékoztatást ad a jelenlegi ondódi helyzetről (a teljes levelet a cikk alján elolvashatják), részletezi az ügyben addig történteket, illetve megemlíti, hogy a Kádár dűlő egy 500 méteres szakaszát újra le fogják aszfaltozni, valamint az Ondódi Közösségi Házat felújítják.. Ami még a konkrét ügyet illeti: nem érkezett be hozzájuk érdemi panasz – írja Papp -, ezért nem járhatnak el. Csendom és Léhi József szerint ez nincs így, hiszen konkrétan megtörtént a panasztétel, s nem igazán értették mire vélni ezt a levelet.
Ám azt tapasztalták, hogy amikor a polgármester válasza megérkezett, akkoriban ismét visszavettek az üzemben a zajkibocsátásból. Lehet véletlen? Néha egészen csendes esték is előfordulnak, máskor azonban a régi mértékű a zajszennyezés történik. A lakók attól félnek, hogy miként a választások előtt is visszavett az üzem egy ideig, de utána ismét beindult, úgy ez a mostani is átmeneti felüdülés lesz csak a számukra.
Billeg a kamion
Egy nem régi esetet is elmesélt Csendom Bálint, amikor egy nagyon megrakott teherautó a róla ide-oda lelógó csövekkel, vagyis egy nem túl biztonságosa rögzített rakománnyal billegett a göröngyös úton, és feltartotta a forgalmat, hiszen senki sem merte megelőzni, félve egy esetleges balesettől. (Az alábbi fotón nem ez a teherautó látható.) Mindez ráadásul szerintük most még csak kicsiben megy, de később hatványozottan történhet meg.
Egy másik példával is szolgáltak arra, hogy nem mindegy, ki és milyen vállalkozást akar a környéken indítani. Volt két olyan ember Ondódon, akik saját kis üzemet akartak létesíteni ott, igaz, ők a lakóövezeten belül, ám kisebb kapacitással (autószerelő és lakatos vállalkozásról lett volna szó), ám nem kaptak erre engedélyt. S ők ezt tudomásul is vették. Ugyanakkor a fémüzem kapcsán, mint írtuk is korábbi cikkünkben, nem kellett előzetes környezettanulmányt folytatni, ami Léhiék szerint hiba volt, s nem értik ezt sem, miért, hiszen a zajszennyezés is környezetszennyezés.
A BMW kerítése egekig ér?
Ehhez kapcsolódó történet, hogy korábban Kismacson és Nagymacson is volt lakossági gyűlés, ahol a BMW majdani gyárához kötődő információkat is megtudhattak a helyiek – értesültek Csendomék. Ott azt ígérték a beruházók, hogy lesz zajvédő fal, ami magasabb lesz még a gyárnál is, meg lesz kerékpárút is arrafelé. Sőt a tervek szerint nyitnak egy utat Ondód irányába a gazdák kérésére. Csendomék szerint a fémüzem felől is ott akarnak majd eljutni leghamarabb a BMW-hez (bár Polgár József cégvezető annak idején a Debreciner kérdésére azt válaszolta, hogy nem állnak kapcsolatban a létesítendő autógyárral), ami megint aggályos szerintük, hiszen lenne egy másik útvonal is, ami kikerülné a Kádár dűlőt, s másik oldalról vezethetne a majdani BMW-gyár felől oda, ha már mindenképpen arra akarnak közlekedni a teherforgalommal, s ami jóval kevésbé terhelné meg az ondódiak által is használt utat (Kádár dűlő).
Csendom szerint azért is érdekes indok, hogy „a gazdák kérésére” nyitnának utat, mert ő csak két olyan gazdáról tud, aki esetleg érdekelt lehet. Ennek alapján úgy véli, hogy mégsem az ő kedvükért épülhet meg az összekötő út, inkább a BMW gyárába érkező és onnan távozó gépjármű-forgalom kerülheti ki ezáltal az autópályát, és spórolhatják meg annak díját.
Jelenleg tehát egy „igazi” lakossági fórumra várnak, illetve szerveznék a helyi közösségi házba a panaszos ondódiak, illetve további leveleket írnak, hiszen a panaszukat szerintük már elsőre is érthetően közölték a jegyzővel, ráadásul jogosnak vélik, amivel foglalkoznia kell a városvezetésnek.
Debrecen vezetése szerint ugyanakkor nem tudják megállapítani a panasz jogosságát, mivel hivatalosan meg sem történt a beadvány. Az ondódiak úgy vélik, jelenleg ismét a polgármester és a jegyző térfelén pattog a labda.