A közösségteremtésre, a zenés színházra szeretne nagyobb hangsúlyt helyezni a debreceni társulat új vezetése, tánctagozatot is kapott a színház. Politikusok is szóltak az évadindító népes sajtóeseményen.
„Nem kiszolgálni, hanem szolgálni szeretnénk a várost” – Sajtótájékoztatón ismertették a Csokonai Színház 2023/24-es évadát
Mátyássy Szabolcs a debreceni Csokonai Színház – új hivatalos elnevezése szerint: Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen – új igazgatója nyitotta meg a sajtótájékoztatót július 5-én a még mindig az elhúzódó felújítás alatt álló teátrum előcsarnokában. Mátyássy – akinek 2028-ig szól a megbízatása – néhány szót mondott a motivációiról, amelyek miatt pályázott a színház élére, majd hozzátette, nem született színházigazgatónak, hanem egy hirtelen elhatározása volt, hogy pályázott. Egyfajta menedzserigazgatóként szeretne jelen lenni, aki azokat az ügyeket viszi, amelyek nem kifejezetten a művészethez kapcsolódnak. Emiatt kereste meg Szabó K. Istvánt, aki az új művészeti vezető lesz. Továbbá kiemelte, hogy hamarosan már három játszóhelye lesz a színháznak: a történelmi épület, amit Teátrumnak hívunk, a Csokonai Fórum, illetve a Nagyerdei Szabadtéri Színpad.
Papp László (Fidesz) polgármester szerint „rég volt ennyire izgalmas évadnyitó sajtótájékoztató, bár az előző esztendő is – a Csokonai Fórum megnyitása miatt – izgalmasra sikeredett”. Csodálatos érzés számára, hogy láthatja ezt az eredetileg 1865-ben átadott, immáron megújult műemlék épületet. Papp kiemelte: a városvezetés dolga az, hogy a pénzügyi és infrastrukturális feltételeket biztosítsa a színjátszás számára. A mostani Csokonai Teátrum épülete ugyan megvolt már, de volt egy befejezetlen Csokonai Fórum (korábbi nevén Latinovits Színház), aminek el kellett készülni. Mint mondta, nehéz időszak volt ez, hiszen a koronavírus-járvány, az energiaválság, és az inflációs körülmények is közrejátszottak abban, hogy ne legyen egyszerű teljesíteni a vállalásukat. A mostani ötéves önkormányzati ciklusnak a legnagyobb volumenű beruházása a kultúrát érintette, körülbelül húsz milliárd összegű forrást használtak fel a debreceni színház fejlesztésére. A debreceni költségvetés olyan forrásokkal rendelkezik, amelyekkel ki tudják egészíteni a kormányzati és az uniós támogatásokat, „nyugodtan mondhatom, hogy a szeptember közepére tervezett megnyitóra egészen biztosan minden tökéletesen a helyén lesz” – mondta Papp László.
A Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen bemutatói a 2023/24-es évadban
Csokonai Teátrum
Giacomo Puccini: Bohémélet (rendező: Szikora János)
Csokonai Vitéz Mihály: Dorottya (rendező: Szabó K. István)
J. B Moliére – J. B. Lully: Úrhatnám polgár (rendező: Keresztes Attila)
F. M. Dosztojevszkij: Ördögök (rendező: Dejan Projkovszki)
Csokonai Fórum – Latinovits Terem
Lewis Carroll – Mikó Csaba: Alice Csodaországban (rendező: Bereczki Csilla)
Astor Piazzola: Maria de Buenos Aires (rendező: András Lóránt)
Euripidész: A trójai nők (rendező: Szabó K. István)
Csokonai Fórum – Kóti Árpád Terem
Visky András: A test történetei (III-IV) (rendező: Visky Andrej)
Borbély Szilárd: Nincstelenek (rendező: Botos Bálint)
Kiss Csaba: Veszedelmes viszonyok (rendező: Kiss Csaba)
Hanoch Levin: Jákobi és Lájdentál (rendező: Árkosi Árpád)
PR-Evolution Debrecen Kortárs Táncegyüttes
Blue Men, és Fehér (koreográfus: Nemes Zsófia)
Agapé (koreográfus: Nemes Zsófia)
Da Vinci mosolya (koreográfus: Nemes Zsófia)
Teljesség felé (koreográfus: Nemes Zsófia)
CSIP Program
Tasnádi István: Cyber Cyrano (rendező: Tasnádi-Sáhy Péter)
Csokonai Orfeum
Zenés kabaré, stand-up comedy
Meghívott bérletes operaelőadások
Maurice Ravel: Pásztoróra/A gyermek és a varázslatok (rendező: Tompa Gábor)
Petőfi Sándor – Kovács Adrián: A helység kalapácsa (rendező: Zakariás Zalán)
A polgármester szerint Debrecen közigazgatási határain kívülre is mutat majd az új évad, és 4-5 év múlva mind a hazai, mind az európai térképen leteszi a névjegyét a Csokonai Színház. Egyre több külföldi él a városban, amihez alkalmazkodnia kell Debrecennek. Ezzel együtt Papp László úgy gondolja, hogy minden feltétel adott ahhoz, hogy a színház sikeres legyen.
A polgármestert követően megszólaló Puskás István kulturális alpolgármester úgy véli, a színház olyan irányba indul, aminek a feltett szándéka, hogy új alkotó energiákat, impulzusokat, kreatív inspirációkat mutasson be az egész városnak. Puskás úgy képzeli, hogy a színház új vezetése ígéretének megfelelően a Csokonai Színház aktív részese lesz a város közösségének és aktívan együtt akar működni a város különböző szereplőivel. Az új évad véleménye szerint együtt rezonál és gondolkodik a várossal, annak közösségével. Egy izgalmas évadot lát, amelyben egyszerre lesznek jelen a tradíciók, a város hagyományai és ezzel együtt új kapuk fognak kinyílni, új együttműködéseket indít el a színház a városban.
Szabó K. István művészeti vezető az új helyzet megragadását Latinovits Zoltán egyik levélben találta meg, amelyet Ruttkai Évához írt: „költözzünk vissza egymásba”. Ez az idézet nagyon megragadta a művészeti vezetőt, mert mint mondta a közönség, a város és a színház is „ebben a szeretetteljes szimbiózisban tud kiteljesedni”. A népszínház hagyományoknak megfelelően állították össze az új évadot, hogy minél szélesebb réteget érjenek le azzal a szándékukkal együtt, hogy „nem kiszolgálni, hanem szolgálni szeretnénk a várost” – mondta. Kiemelte: az opera megújulása is fontos ebben az új évadban, őszre már külön operabérletet is lehet majd váltani. Ezentúl Csokonai Vitéz Mihály születésének 250. évfordulóját is ünnepeljük az idén, ezért bemutatják a Dorottyát, s ezzel együtt a Dorottya-bált is szeretnék Kaposvárról Debrecenbe hozni. Ősszel természetesen lesz MagdaFeszt, jövő tavasszal pedig Deszka Fesztivál.
Nemes Zsófia, a Csokonai Színház tánctagozatának vezetője bemutatta a PR-Evolution Táncegyüttest, amely 2003-ban alakult, tehát 20 éves múltra tekint vissza. Nemes Zsófia 2008-ban vette át az együttes vezetését, és úgy gondolja, mára országosan jelentős, magas színvonalon produkáló együttesről beszélhetünk. Azt, hogy Debrecenhez tartozhatnak az új évadban, „isteni ajándéknak” tekinti, hiszen fontos számára, hogy tartozzon valahová a táncegyüttes. Nagyon nagy repertoárral rendelkeznek, s ennek egy részét elhozzák Debrecenbe is. Fontos Nemes Zsófiának, hogy eljuthassanak az emberekhez a produkciók, mint mondta: „a kultúra az élet része, mert nehéz időkben ebbe fogunk tudni kapaszkodni”. Debrecen az ország második legnagyobb városa, mégsem volt régóta táncegyüttese, pedig van Sopronnak, Székesfehérvárnak, Szegednek, Egernek, Miskolcnak is.
Somogyi-Tóth Dániel, az operatagozat vezetője is elmondta, hogy régóta várták az épület megújulását, hiszen nagyobb lesz a zenekari árok is, ahol elférhet a teljes zenekar. Az idei évadban komolyan terveznek az operajátszással. Mint mondta, olyan csillagzat alatt állunk most az új vezetéssel, hogy Debrecen a vidéki operajátszás élére állhat.
Szikora János, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója, rendező, aki a Csokonai Színházban a Bohémélet című operát állítja színpadra, elmesélte a darabhoz való kötődését, illetve hozzá tette, nagyon várja, hogy találkozhasson bő harminc év után a debreceni közönséggel.
Verebes Ernő dramaturg kapta meg a Dorottya gondozását, amelyen keresztül azt szeretnék bemutatni Szabó K. István rendezésében, hogy Csokonai szellemisége mit jelent ma, szeretnék lefordítani a szöveget a mai kornak megfelelően, ez által pedig megfogalmazni Csokonai Vitéz Mihály korszerűségét.
Dejan Projkovski (macedón) rendező állítja színpadra az idei évadban Dosztojevszkij Ördögök című művét, amiről elmondta, hogy a szerző szövegei mindig nagy kihívást jelentenek a színház számára. Olyan alapkérdéseket tesz fel a darab, hogy ki ma az ember, Projkovski értelmezése szerint az emberi utazás a szíven és lelken, nem pedig a távolságon keresztül történik meg.