A kínaiak bejelentették, hogy 2025-ig az összes üzemük karbonsemleges lesz, de az LMP szerint ez hazugság. A cég magyarországi leányvállalata közben Debrecenbe helyezte át székhelyét, és ügyvezetőt is hoztak Németországból.
Ha ezt a kibocsátást semlegesíteni tudják, azzal a Földet is megmenthetnénk – Kérdések és kételyek a CATL bejelentése nyomán
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Április 19-én írt az Autopro arról, hogy a CATL a sanghaji autószalon nyitónapján bejelentette, 2025-ig az összes akkumulátorgyártó üzemükben, 2035-ig pedig a teljes akkumulátor-értékláncban karbonsemlegességet érnének el. Ezért – a lap következtetései szerint – a Debrecen déli gazdasági övezetébe tervezett gyár is így működne a teljes kapacitással történő elindulásakor.
Szólhatna a kormány a kínaiaknak, hogy éppen gázerőműveket építenek a gyár miatt
Az LMP április 20-án egy szerkesztőségünkhöz is eljuttatott közleményben zöldre festésnek nevezte a bejelentést. Azt írják, a gyár üzemeltetése már az első ütemben is évente 500 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátással jár majd, ezzel 1 százalékkal növelve a teljes hazai kibocsátást. „Ez olyan nagy mennyiség, amelyet a CATL nem fog tudni erdőtelepítéssel vagy más módon semlegesíteni” – véli a párt.
Mint írják, álláspontjuk szerint a Fidesz gazdaságpolitikája arra alapul, hogy mindenki idehozhatja a szennyező üzemeit, még fizetünk is érte, az anyaországban pedig elhangozhatnak a mostanihoz hasonló, az LMP szerint hazug kijelentések.
A zöldek azt javasolják a kormánynak, tájékoztassa a CATL-t, hogy éppen gázerőműveket terveznek építeni a debreceni gyár energiaigényének kiszolgálására, ami nem a karbonsemlegesség irányába tett lépés.
Be tudnák mutatni a szakmai hátteret?
A hírre a közösségi médiában reagált a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (Miakö) is. Azt írták, érdeklődéssel olvasták a vonatkozó cikket. Emlékeztettek, az engedélyezéshez beadott adatok alapján a debreceni gyár évente több százezer tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe. Feltették a kérdést, hogyan lesz így a gyártás karbonsemleges, mi és hogyan köti majd meg ezt a hatalmas szén-dioxid mennyiséget. „Be tudnák-e mutatni azt a szakmai hátteret, forrást, amelyre ez épül? Mert ezzel akár a Földet menthetnénk meg!” – fogalmaztak.
Németországból jön az ügyvezető
Szintén a CATL-lel kapcsolatos hír, hogy a 24.hu cikke szerint Németországból érkezik ügyvezető a cég magyarországi leányvállalatához Csö Kuo-cseng (a cégbírósági iratok szerint Che Guo Cheng) személyében, aki kanadai állampolgársággal is rendelkezik. A lap megjegyzi, Csö Kuo-csengről kevés infromációt találni az interneten, mindössze annyit lehet tudni, hogy mérnök, és már régóta a CATL-nél dolgozik. „Az új ügyvezető kinevezése azt jelzi, hogy a kínai tulajdonos immár a műszaki megvalósítás szakaszába lépteti a beruházást” – értékelte a lap a fejleményeket. Szerintük a munkálatok felpörgetését mutatja az is, hogy a cég Debrecenbe helyezte át székhelyét Budapestről.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.