A DK kivonult, de a Civil Fórum és a Momentum sem szólalt meg a 2023-as költségvetés vitájában. A polgármester és alpolgármesterei az ülés nagy részében a város déli határába tervezett kínai akkumulátorgyár-beruházást védték, olykor csúsztatásokat is alkalmazva. Papp László szerint az ország gazdasági súlypontja éppen áttevődik Nyugat- és Közép-Magyarországról Kelet-Magyarországra.
Ha érdekli a városvezetést a debreceniek véleménye, miért nem írnak ki népszavazást? – Akkuügy és költségvetés a közgyűlésen
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Február 23-án ülésezett Debrecen közgyűlése, a Régi Városháza felújítása miatt a Megyeházán. Eddig példátlan módon a nyilvános eseménynek helyet adó terem minden bejáratát közterület felügyelők őrizték. Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) kérdésére, miszerint ki és milyen céllal rendelte oda a „huszárokat”, Szekeres Antal főjegyző azt felelte, az önkormányzat bérlőként tartózkodik az épületben, a közterületesek pedig azt biztosítják, hogy csak a bérelt épületrészt használják, tehát vagyonvédelmi feladatokat látnak el.

Polgár Tóth Tamás
Elbúcsúztak Gulácsi Anna Ilonától
Papp László (Fidesz) polgármester az ülés elején bejelentette, hogy Gulácsi Anna Ilona (DK) önkormányzati képviselő elhunyt. A politikust kedves, szorgalmas, konstruktív képviselői munkát végző személyként jellemezte, majd az önkormányzat együttérzését és részvétét fejezte ki a gyászoló családnak Ezt követően egy perc néma felállással emlékeztek meg a képviselőről.

Polgár Tóth Tamás
Kivonult a DK, mert szerintük cinikus az előterjesztés
A gyászszünet után Vaszkó Imre (DK) ügyrendi felszólalásában jelezte, elfogadhatatlanul cinikusnak tartják, hogy miközben a Debrecenbe tervezett akkumulátorgyárnak hatalmas lesz a szén-dioxid-kibocsátása, a költségvetési javaslat előterjesztése szerint a városvezetés folytatná a kibocsátás csökkentését. Ő és Jánki József (DK) képviselőtársa ezért kivonultak az ülésről, amelyre csak a költségvetési vita lezárását követően tértek vissza. Papp erre úgy reagált, hogy Debrecenben az autós közlekedés éves szinten több millió tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe, az akkumulátorgyártással pedig ez is csökkenthető.
„Permanens válságok ciklusa”
A polgármester kifejtette, a költségvetést kihívások és akadályok között készítették, a 2019-től kezdődő önkormányzati ciklust pedig „a permanens válságok ciklusának” nevezte. A városba tervezett kínai akkumulátorgyár kapcsán Papp László arról beszélt, sem energiabeli, sem erőforrásbeli, sem munkaerőbeli korlátja nincs Debrecen fejlesztésének. Szerinte az ország ipari és gazdasági súlypontja Nyugat- és Közép-Magyarországról éppen áttevődik Kelet-Magyarországra, ebben pedig komoly szerepe van Debrecennek. Leszögezte, a város felszíni vizei nem az ipart szolgálják, de a Civaqua-program jelentősen javítja a város vízgazdálkodását. Bejelentette, hogy a kormány a következő hetekben hozza meg a döntéseit az ipari célra történő szürkevíz-felhasználáshoz szükséges beruházásokról, ő pedig ragaszkodott ahhoz a tárgyalásokon, hogy fejlesszék a lakossági célú víziközműrendszert is. Azokra a kritikákra, amelyek szerint Debrecenben nincs elég munkaerő a CATL-gyárhoz, azt felelte, Debrecenben és Hajdú-Bihar megyében magasabb a munkanélküliség, mint Budapesten és Nyugat-Magyarországon.

Polgár Tóth Tamás
Papp László arról is beszélt, hogy szerinte a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének egyik motorja a közlekedés átalakítása lesz. Bejelentette, hogy az önkormányzat idén 500 millió forintot fordít a panelprogramra, amelynek kiírásáról az áprilisi közgyűlésen dönthetnek, nyáron pedig már beérkezhetnek az első pályázatok. Mint mondta, ha tovább bővül a debreceni gazdaság, akkor tovább növelhetik ezt az összeget. A polgármester szerint 2026 körül nagy változás áll be a helyi adóbevételben, akkorra érkeznek be a most épülő nagyberuházások költségvetési hozzájárulásai.
Nem nyújtottak be módosító indítványokat
A költségvetés vitájához az ellenzék soraiból egyedül Madarasi István (MSZP) szólt hozzá. A politikus arról beszélt, hogy a kormány elveszi az önkormányzatok mozgásterét a szolidaritási adóval, a kapott támogatásokat ugyanis már célzottan adják, azok felhasználásáról nem lehet szabadon dönteni. Papp László a válaszában elmondta, Debrecen nagyobb mozgástérrel rendelkezik, mint bármely másik vidéki önkormányzat. Megköszönte a hozzászólást, majd jelezte, mivel egyetlen módosítási javaslatot sem kaptak a költségvetéstervhez, úgy értelmezi a helyzetet, hogy a fő célokban egyetértenek a városvezetéssel az ellenzéki képviselők.

Polgár Tóth Tamás
Balázs Ákos (Fidesz) környezetvédelemért felelős alpolgármester arról beszélt, hogy a költségvetés minden elemében megjelenik a fenntarthatóság és a zöld gondolat. „Szeretnénk majd ezt a várost egyszer jobb állapotban átadni gyermekeinknek, mint ahogy átvettük elődeinktől” – fogalmazott. Később az alpolgármester kijelentette, hogy Debrecen klímamérlegét alapvetően a közlekedés és a lakossági fűtés befolyásolja, a nagy ipari szén-dioxid-kibocsátók pedig „nem is kell, hogy beleszámítódjanak”. Mindezt azzal indokolta, hogy szerinte a városok nem tudnak olyan intézkedéseket tenni, amelyekkel teljes mértékben ellensúlyozzák az ipari létesítmények környezeti hatásait. Az alpolgármester szerint erre találták ki, hogy a cégek kereskedhetnek a szén-dioxid kvótáikkal.
Debrecen 2023-as költségvetését a közgyűlés 24 igen szavazattal, 5 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el.
Miért nem ír ki népszavazást a városvezetés?
Az ülés egyetlen komolyabb vitáját a 9. előterjesztés váltotta ki, amely alapján értékesítik a kínai akkumulátorgyárnak is helyszínt adó déli gazdasági övezet egy ingatlanát. Mándi László (Momentum) arra kérte a polgármestert és a főjegyzőt, hogy fogalmazzanak meg egy olyan népszavazási kérdést, amellyel törvényesen megkérdezhetik a debreceni lakosok véleményét a CATL beruházásáról, mivel a közgyűlés előtti napon a helyi választási bizottság mindhárom referendum-kezdeményezést elutasított. Papp László erre úgy reagált, hogy megvárja a bíróság döntését a Momentum fellebbezésére.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.
Szabó Bence (Momentum) ugyanezt kérdezte még konkrétabban: ha érdekli a városvezetést a debreceniek véleménye, miért nem írnak ki népszavazást az ügyben. Papp a válaszában ismét arról beszélt, hogy kíváncsian várja a bírósági folyamat végét, másrészt 2019-ben azt vállalta a választási kampányban, hogy tovább erősíti a város gazdaságát, ebben pedig komoly szerepe van a déli ipari parknak is. Szerinte a lakosság ennek tudatában választotta őt újra. „Nem árultam zsákbamacskát 2019-ben sem” – fogalmazott, hozzátéve, hogy 2024-ben újra lehetőségük lesz a debrecenieknek arra, hogy állást foglaljanak.

Polgár Tóth Tamás
Jánki József a kormány kommunikációs kampányát átírva arról beszélt, hogy a debreceniek 97 százaléka nem akar akkumulátorgyárat. Szerinte akkora az elutasítás, hogy az még a Holdról is látszik. Azt is bejelentette, újra benyújtják majd a legutóbb formai okokra hivatkozva elutasított, Papp Lászlóval szembeni fegyelmi indítványukat. A polgármester a válaszában arról beszélt, hogy az ellenzéki politikusok hisztériát gerjesztenek az akkugyárral kapcsolatban. Kacsának nevezte, hogy bármilyen probléma lenne a gödi ivóvízzel. Szerinte az akkumulátorgyártás a jövő. „Önök szembemennek a jövővel” – fogalmazott. Megjegyezte, szerinte inkább a DK-s politikusok ellen kellene fegyelmi eljárást kezdeményezni, amiért kivonultak a költségvetés tárgyalásáról. „Természetesen leszek annyira lovagias, hogy nem bombázom önöket ezzel” – szögezte le.

debreciner.hu
Számháború polgármesteri csúsztatással
Vaszkó Imre a hozzászólásában egyrészt fölhívta a figyelmet az akkumulátorgyár hatalmas, évi 500 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátására, valamint leszögezte, a déli gazdasági övezettel kapcsolatban semmilyen előterjesztést nem fognak megszavazni, mert tavaly nyáron megvezették őket az ipari park kapacitásfejlesztése kapcsán. Papp László a válaszában kiigazította a DK-s képviselőt, mondván, a CATL szén-dioxid-kibocsátása nem 500 ezer tonna, hanem 288 ezer tonna lesz. (Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a gyár környezethasználati engedélye szerint a tüzelőberendezések éves szinten 288 ezer tonna, a gépjárműforgalom 50 ezer tonna, a szükséges villamos energia előállítása pedig 169 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátással jár majd. Ez összesen évi 507 ezer tonna.)

Polgár Tóth Tamás
Gondola Zsolt Zoárd ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a kínai cég elismerte a magas szén-dioxid-kibocsátást, azt kommunikálták, hogy ezt a gyártott termékek fogják ellentételezni globálisan. A polgármester érdemben nem reagált az elmondottakra. Gondola később egy másik hozzászólásában arról beszélt, hogy Debrecenben 10 év múlva 2-3 fokkal magasabb lesz az átlaghőmérséklet az üvegházi gázok miatt. A városvezetés részéről erre sem érkezett reakció.

Polgár Tóth Tamás
Kínai negyed épül a Vágóhíd utcánál?
Madarasi István arról beszélt, hogy az MSZP kérdéseket tett fel a kormánynak, a kapott válaszok pedig nincsenek összhangban a beruházó által tett nyilatkozatokkal. Megjegyezte, a közgyűlés által tárgyalt előterjesztéssel Debrecen önkormányzata hozzájárul a beruházáshoz. A politikus azt is megemlítette, hogy elkezdődött a városban a kínai negyed kiépítése. Papp László kérdésére, miszerint hol épül ilyen, Madarasi azt felelte, „meg kell nézni, és meg fogják tudni”. Ezt nevetés követte a fideszes széksorokból, mire a képviselő konkretizálta, hogy tudomása szerint a Vágóhíd utcán és környékén zajlik a folyamat. A polgármester a válaszában megismételte az elmúlt hetekben emlegetett városházi mantrát, miszerint tavaly nyáron a közgyűlés napi 24 ezer köbméterben maximalizálta az ipari park vízfogyasztását. (Ahogy azt korábban megírtuk, maximalizálásról nincs szó a hivatkozott döntésben, ellenben Papp később egy együttműködési megállapodást írt alá Navracsics Tibor területfejlesztési miniszterrel arról, hogy óránként 1770 köbméterre fejlesztik a vízkapacitást. Ez napi 42 480 köbméter.) Az aktuálisan tárgyalt előterjesztésről azt mondta, a területet nem akkumulátorgyártásra, hanem logisztikai célokra akarják használni.

Polgár Tóth Tamás
A polgármester ezt követően az ellenzéki képviselők szemére vetette, hogy a jövővel szemben hergelik a lakosságot, miközben 20 év múlva ők is mind elektromos autókban fognak ülni. „Tegyünk le mindent, amiben akkumulátor van, vagy akkor ne hülyítsük egymást” – korholta a képviselőket. Jánki József erre úgy reagált, az ellenzékiek egyáltalán nem állították, hogy az akkumulátor rossz, csak azt nem akarják, hogy itt gyártsák. Szerinte a polgármesternek nem a saját meggyőződését, hanem azt kellene szem előtt tartania, hogy mit akar a 200 ezer debreceni lakos. Papp a válaszában kijelentette, a debreceniek szolgálatára tette fel az életét, és minden, ami a költségvetésben szerepel, a debreceniek érdeke.
A napirendi ponthoz tartozó határozati javaslatot a testület 25 igen szavazattal, 6 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el.

Polgár Tóth Tamás
Néhány napon belül legyen helyreállítva a világítás
A napirendi pontok után a képviselőknek lehetőségük volt egyéb témákban is kérdéseket feltenni a városvezetésnek. Jánki József arról érdeklődött, miért nem oldották még meg a Csemete utca egy szakaszán a világítás meghibásodását, amelyről már korábban beszélt a közgyűlésben. Papp László a válaszában elmondta, nem kapcsoltak ki egyetlen lámpát sem, tehát műszaki meghibásodás történhetett. A területért felelős főosztályvezető kifejtette, a hibát már jelezték a szolgáltatónak. A polgármester azt kérte, a főosztályvezető a hálózati engedélyest határozottan kérje a feladatuk „normális végrehajtására”, néhány napon belül legyen helyreállítva a szakasz.
Madarasi István azt kifogásolta, hogy a Debrecen kártya nem érvényes az Aquaticum termálfürdőjébe, miközben a strand részre igen. A polgármester megköszönte a jelzést és azt ígérte, intézkednek az ügyben.