Interjút kért a Magyar Hang Keresztes László Lóránttól, az LMP országgyűlési képviselőjétől, amiben kérdezték az akkumulátorgyárakról is.
Az akkugyárakról: „nemzeti sorskérdésről van szó, egyetlen település sincs biztonságban”
A kormány akkumulátorgyártó nagyhatalmat akar csinálni az országból – mondta az egyik kérdésre válaszolva Keresztes László Lóránt. – Az akkuüzemeknek óriási a víz- és energiaigénye. Palkovics László volt technológiai miniszter is elismerte, hogy az akkulumlátorgyártás környezetszennyező. Továbbá jellemzően nem helyi, hanem idegen munkaerőre alapozva működnek. Ráadásul a kormány a természeti kincsek kockáztatása mellett 100 milliárdos támogatást is ad a távol-keleti befektetőknek. Ezért is kezdeményezünk országos népszavazást az ügyben.
– Nem politikai öngól kihátrálni a (helyi népszavazási) kezdeményezésből azt követően, hogy az LMP úgy számolt be a kérdés elfogadásáról: „a Fidesz mindent megtesz majd, hogy megakadályozza a népszavazást”?
– Nem így látom. Mi úgy véljük, fontos a kérdést országos szintre vinni, hiszen nemzeti sorskérdésről van szó, egyetlen település sincs biztonságban. Ha helyben engedélyezték a népszavazást, akkor mégis milyen jogi akadálya lehet, hogy országosan is lehessen róla szavazni? Nem hátráltunk ki, mivel a debreceni népszavazás később is végigvihető.
– Mikor nyújtja be a párt a kérdését?
– Még az év elején szeretnénk. A jogászaink dolgoznak rajta.
– 2022 áprilisában az országgyűlési választásokkal egy időben népszavazást is tartottak, amelyet a kormány kezdeményezésére írtak ki, mégsem tudott eredményes és érvényes lenni. Ennek dacára is úgy vélik, hogy az akkugyárakról lehet sikeres referendumot kezdeményezni?
– Mi is látjuk, hogy jogilag nem szoktak érvényesek lenni a népszavazások, de politikailag nagyon fontos eszközök. A tatai Öreg-tónál tervezett szállodaberuházás ellen sikeres népszavazást tartottak tavaly, ami bár jogilag nem volt érvényes, de sikerült elérni a kitűzött célt. Vagy a 2000-es évek második felében az akkori MSZP-SZDSZ-kormány NATO-lokátort akart építeni a Mecsekben, a Zengőre. Miután ezt sikerült meggátolni, következő ötletként a Pécs fölötti Tubesen akarták megvalósítani. Ezt 2007-ben sikerült megakadályozni szintén népszavazással. Méltán bukott bele az akkori baloldali városvezetés.
Az interjú teljes szövege elolvasható a Magyar Hang oldalain.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.