Madarasi István elmondta, számos kérdésre még mindig nem válaszolt senki a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban. Az önkormányzati képviselő szerint a beruházás megakadályozására nincs sok lehetőség, de annak biztosítására igen, hogy a gyár a debreceniek hasznára váljon.
Nyissák ki a lakosság előtt az újabb akkugyárról szóló közmeghallgatást! – Időpont- és helyszínváltoztatást kér az MSZP
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Sajtótájékoztatót tartott január 13-án délelőtt az MSZP a Debrecen déli gazdasági övezetébe tervezett kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban. Madarasi István, a párt debreceni önkormányzati képviselője és városi elnöke elmondta, szakértőkkel vizsgáltatták meg a CATL engedélyezési kérelmeihez elkészített biztonsági jelentést és környezethasználati dokumentációt, ezáltal kérdések fogalmazódtak meg bennük a beruházással kapcsolatban. A politikus kijelentette, a párt álláspontja szerint – a jelenlegi információk alapján – több érv szól a gyár ellen, mint mellette.
Madarasi István a sajtó megjelent képviselőinek azt mondta, a szakértői vélemények alapján nem a gyár vízigénye jelenti a legnagyobb problémát, de fontos felhívni a figyelmet arra, hogy jelenleg nem tudni, mi a CATL álláspontja azzal kapcsolatban, hogy a törvényeknek megfelelően vízhiány esetén először a gyártól zárják el a vizet, és csak utána a lakosságtól. A képviselő azt is közölte, egy hozzájuk eljutott információ szerint a kínaiak engedélyt kértek rétegvíz kiemelésére alkalmas kút fúrásához. Az MSZP várja a választ azzal kapcsolatban, hogy valóban helytálló-e ez az információ.
Nincs jelen a legveszélyesebb gyártási fázis a németországi üzemben?
A politikus azt is kiemelte, a szakértőik szerint a gyártás első fázisa a legveszélyesebb, itt használják a legtöbb veszélyes anyagot. „Információink szerint a németországi gyárban a technológiának ez a fázisa nincs meg” – közölte. Madarasi István arra is felhívta a figyelmet, hogy a céget 49 pontos hiánypótlásra szólította fel a környezetvédelmi hatóságként eljáró kormányhivatal, így felmerül a kérdés, szakmailag mennyire van rendben a dokumentáció. A képviselő felvetette, hogy Debrecen önkormányzatának vagy a kormánynak egy független céget kellene felkérnie egy új anyag elkészítésére.
Madarasi István szerint a szabályozások betartását vizsgáló, a Debreceni Egyetem szakembereivel és civilekkel kiegészülő monitorozó rendszert a CATL-nek kellene finanszíroznia.
Elszabadult indulatok, kifütyült polgármester, megválaszolatlanul maradt kérdések…
A január 9-ei akkugyári közmeghallgatásról készült videóinkat ITT TALÁLOD!
A képviselő azt ígérte, a lakónegyedekbe telepített munkásszállók elkerülése érdekében kezdeményezni fogja, hogy lakóövezetben semmilyen kérelmet ne lehessen kiadni munkásszálló létesítésére.
Az MSZP szerint kérdéseket vet fel az is, hogy miközben Magyarország energiabehozatalra szorul, a CATL gyárának a harmadik ütem megvalósulása után a paksi atomerőmű kapacitásának harmadára lesz szüksége. „Ebben a gazdasági, politikai környezetben milyen garancia van arra, hogy a debreceni lakosok áramszolgáltatása száz százalékig biztosított lesz?” – tette fel a kérdést a képviselő. Madarasi István közölte, az ehhez hasonló, kormányzati kompetenciába tartozó kérdéseiket az MSZP országgyűlési képviselői fogják feltenni a kormánynak. Ezt kérik a többi, parlamenti frakcióval rendelkező párttól is.
A politikus bejelentette, Rácz Róbert főispánhoz fordulnak azért, hogy módosítsák a január 20-án, pénteken – tehát munkanapon – délelőtt 10 órára, a Thomas Mann utca 2/a. szám alá meghirdetett közmeghallgatás időpontját és helyszínét annak érdekében, hogy minél több lakos el tudjon menni az eseményre.
Madarasi István kijelentette, a jelenlegi gazdasági és politikai környezet nem sok lehetőséget ad a beruházás megakadályozására, annak biztosítására azonban igen, hogy a gyár a debreceniek hasznára legyen.
Segítettek volna a helyi népszavazás megszervezésében
Arra a kérdésünkre, hogy amennyiben más párt vagy civil szervezet valamilyen formában megpróbálná megakadályozni az akkumulátorgyár megépítését, az MSZP csatlakozna-e a kezdeményezéshez, Madarasi István azt válaszolta, ők az ellenzéki együttműködésben és a párbeszédben érdekeltek. Mint mondta, a helyi népszavazás kapcsán korábban tárgyaltak az LMP-vel, segítettek volna, a folyamatot pedig nem ők állították le. A politikus ugyanakkor elárulta, kételkedik egy országos népszavazás megvalósíthatóságában.
A kérdésünkre válaszolva Madarasi István azt is elmondta, nem javasol konkrét időpontot és helyszínt Rácz Róbert főispánnak a közmeghallgatás megtartására. A képviselő szerint a kormányhivatal felelőssége, hogy egyáltalán ki akarják-e nyitni az eseményt a lakosság számára, a jelenlegi időpont és helyszín ugyanis erre nem alkalmas. „Mi kezdeményezzük, hogy nyissák ki, és ne csak erre az egy alkalomra, hanem többre is” – fogalmazott.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.
CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!