Széles Diána szociális alpolgármester élesen kritizálta az ellenzéket, amiért a parlamentben közel egy napig vitáztak a Fidesz törvénymódosításán, amely szerint mindenkiért elsősorban saját maga a felelős, az állam pedig csak a legutolsó a sorban. A politikus álláspontja szerint ez evidencia. Lemondott Illyés János, a Civil Fórum önkormányzati képviselője, Illés-Rácz Mariann fogja váltani.
Összeomlott a DKV, vagy az utasok észre sem veszik a változásokat? – Nagy viták folytak Debrecen novemberi közgyűlésén
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
November 17-én csütörtökön, a Kölcsey Központban ülésezett Debrecen képviselő-testülete. Az eseményen az elmúlt években megfigyelhető tendenciához képest több napirendi pont esetében, körülbelül az előterjesztések felénél alakult ki vita a városvezetés és a közgyűlési ellenzék között. A városban ugyancsak szokatlan módon a közgyűlés több mint három órán keresztül tartott.
A fideszes kezdeményezésre számos díjemelést hozó ülés egyik jellemző eleme volt, hogy Vaszkó Imre (DK) önkormányzati képviselő minden érintett napirendi pontnál megkérdezte, mennyi többletbevételt vár azoktól a városvezetés. Miután kiderült, kevesebbet, mint a szolidaritási adóként befizetett 6,5 milliárd forint, a politikus arra kérte Papp László (Fidesz) polgármestert, kiránduljon el Budapestre és lobbizza ki a kormánynál, hogy Debrecennek adják vissza ezt az összeget. A polgármester erre úgy felelt, természetesen dolgozik ezért, a teremben tartózkodó, állampolgársági jogán több napirendi ponthoz is hozzászóló Varga Zoltán (DK) országgyűlési képviselőtől pedig azt kérte, ő is tegye meg ezzel kapcsolatos javaslatait a parlamentben.
Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) azt javasolta, a különböző díjemelésekről szóló előterjesztésekről a közgyűlés ne szavazzon egészen addig, amíg a városvezetés nem folytatja le a kormánnyal azokat a tárgyalásokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy Debrecen visszakapja a szolidaritási adóként befizetett bevételeit. A polgármester erre úgy reagált, a jelenleg hatályos szabályok meghatározzák a város mozgásterét, ha nem döntenek a díjemelésekről, nem tudják fenntartani a különböző szolgáltatásokat. Gondola módosító indítványát a közgyűlés 6 igen, 21 nem és 1 tartózkodás mellett elutasította.
Összeomlott a DKV, vagy az utasok észre sem veszik a változásokat?
Az elmúlt hetek debreceni közbeszédének egyik központi témája a helyi közösségi közlekedés folyamatos leépítése volt. A témát a közgyűlésen többen is előhozták: Jánki József (DK) a települési támogatások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet módosítását taglaló napirendi ponthoz történt hozzászólása kapcsán Papp László kifejtette, szerinte a járatritkítások, a trolibusz-közlekedés leállítása és a villamosközlekedés korlátozása nem csökkenti a DKV szolgáltatásának színvonalát.
A harmadik napirendi ponthoz hozzászóló Varga Zoltán országgyűlési képviselő úgy látja, Debrecen, „a Fidesz zászlóshajója” megfeneklett, jelenleg ugyanis attól hangos a média, hogy a városban emelik a legjobban a rezsit, itt „sarcolják meg” a legjobban az embereket, a tömegközlekedés pedig összeomlott. A politikus szerint ez a beismerése annak, hogy a jelenlegi vezetés nem tudja jól menedzselni a várost.
Papp visszautasította a képviselő stílusát, valamint megjegyezte, a politikus mintha egy alternatív világban létezne. Szerinte a városvezetésnek alkalmazkodnia kell a megváltozott körülményekhez. A polgármester szerint nem igaz, hogy a városban leállna a trolibuszközlekedés, hanem átmenetileg dieseles buszok fognak helyettük járni. „Az utas szempontjából valójában mindegy” – mondta, majd hozzátette, az elmúlt években a kormány kiemelt mértékben támogatta Debrecent, ezért is tudta növelni az iparűzési adóból származó bevételeit.
A hatodik ponthoz (is) hozzászóló Vaszkó Imre kifejtette, nehezen tudja elképzelni, miképpen alakulhatott úgy, hogy 30 százalékkal olcsóbb dieseles buszokat üzemeltetni a trolibuszoknál. „Ilyen rossz villamosenergia-szerződéseket kötöttünk ebben az esetben is?” – tette fel a kérdést. Papp László a válaszában elmondta, körülbelül 80 százalékkal emelkedett a Diesel ára az egy évvel korábbihoz képest, miközben az elektromos áram ára az eddiginek a többszöröse lett. A polgármester tájékoztatása szerint 740 forint körül van a Diesel-buszok működési költsége kilométerenként, a trolibuszoknál ugyanez 930 forint körül, villamosoknál pedig 1400 forint fölött van.
A kapcsolódó előterjesztés szerint Debrecenben megszüntetnék a zöld rendszámmal rendelkező autók ingyenes parkolását, valamint a DV Parking Zrt. ingyenes hasznosításába adnák az elektromos töltőállomásokat. Madarasi István (MSZP) kezdeményezte, hogy a debreceni lakcímmel rendelkezők tulajdonában álló zöld rendszámú járművek továbbra is ingyenesen parkolhassanak a városban. Gondola Zsolt Zoárd pedig hiányolta az előterjesztés szakmai megalapozottságának kifejtését, valamint megjegyezte, annak szellemisége szembe megy a helyi „zöld város” törekvésekkel. Papp László polgármester a CATL tervezett debreceni akkumulátorgyárával kapcsolatos ellenzéki kritikákra utalva szarkasztikusan üdvözölte, hogy a városi ellenzék „ragaszkodik” az akkumulátoros autókhoz. Javasolta, hogy fogadják el az előterjesztést azzal, hogy Madarasi módosítójának megfelelően a december 15-i közgyűlésen még újra előveszik a kérdést.
Varga Zoltán szerint „valid” indoklás lehet az, hogy a parkolási díjak emelésére szükség van a városlakók közösségi közlekedésre történő áttereléséhez, de itt nem erről van szó, hanem a városvezetés plusz bevételhez akar jutni a díjemeléssel. „A közösségi közlekedés sírját Kósa Lajos kezdte el ásni, és úgy tűnik, hogy önök ezt most be is fejezik, lassacskán a fejfát fogják ráállítani” – fogalmazott. Papp László erre úgy reagált, ha a díjemeléseket rendre elutasító ellenzéki képviselőkre hallgatnának, akkor a város már régen csődbe ment volna. A politikus szerint az önkormányzat erőn felül üzemelteti a közösségi közlekedést, mert az állam már régen kivonult onnan.
Madarasi István módosító indítványát a képviselők egyhangúlag támogatták, a vonatkozó határozati javaslatot 23 igen szavazattal, 4 nem és 2 tartózkodás mellett, a rendeletmódosítást pedig 22 igen szavazattal, 4 nem és 3 tartózkodás mellett fogadták el.
Széles Diána szerint evidencia, hogy mindenkiért elsősorban saját maga a felelős
Az első napirendi pont kiszélesítette azoknak a körét, akik az önkormányzat szociális támogatásaiban részesülhetnek. E kapcsán komoly vita alakult ki a Fidesz és az ellenzék társadalompolitikájával kapcsolatban is. Széles Diána (Fidesz) szociális ügyekért is felelős alpolgármester például arról beszélt, hogy szerinte a „baloldal” társadalompolitikájában a szociális támogatás a munkát helyettesíti, míg a Fidesz úgy látja, csak azoknak kell segíteni, akik önhibájukon kívül, valamilyen rendkívüli helyzet miatt kerültek nehéz helyzetbe. A politikus továbbá köszönetet mondott a DK-nak, amiért az elmúlt hónapokban ételosztásokat szerveztek Debrecenben, de arra kérte őket, ne vitassák el a városvezetés segítőszándékát sem.
Madarasi István visszautasította, hogy az ellenzék szerint senkinek nem kellene dolgoznia. Jánki József ezt azzal egészítette ki, a céljuk az, hogy olyan béreket kapjanak a magyar munkavállalók, amelyek mellett nem szorulnak rá a segélyezésre. Papp László erre úgy reagált, ez egybevág Debrecen vezetésének városfejlesztési stratégiájával.
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
A vonatkozó előterjesztést egyébként a közgyűlés egyhangúlag elfogadta. A második előterjesztésnél a polgármester kifejtette, rendkívül sajnálatosnak tartja, hogy a központi költségvetésben 2023-ban nem változtatják meg a közétkeztetés támogatását az előző évhez képest. „Lehet, hogy homokba dugták a fejüket, és az önkormányzati világot nem sikerül megérteni” – fogalmazott így, a kormány vagy a Fidesz említése nélkül. Mint mondta, a költségnövekmény jelentős részét az önkormányzatoknak kell vállalniuk.
A harmadik napirendi pontnál Széles Diána a hozzászólásában Varga Zoltán szemére vetette, hogy az ellenzék egy egész napon keresztül vitatkozott a szociális törvény módosításáról, amely arról rendelkezett, hogy mindenkiért elsősorban saját maga felelős, majd a családja, aztán az önkormányzat, utána a karitatív szervezetek és csak legvégső esetben az állam. A szociális alpolgármester szerint ez evidencia. A politikus által említett, reggel 7 óráig tartó országgyűlési obstrukcióban egyébként Varga Zoltán vélhetően csak előző nap délutánig vett részt, legalábbis a parlamenti jegyzőkönyv szerint az utolsó felszólalása 16 óra 40 és 16 óra 50 perc között volt.
A rendeletmódosítást a közgyűlés 22 igen, 6 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el.
Lemondott Illyés János, Illés-Rácz Mariann lesz az új képviselő
A tizedik napirendi ponthoz tartozó polgármesteri előterjesztésből derült ki, hogy Illyés János (Civil Fórum) november 30-i hatállyal lemondott a képviselői mandátumáról. A helyét Illés-Rácz Mariann foglalja el. Az önkormányzati televízióban elhangzottak szerint az egyesületen belül már 2019-ben arról állapodtak meg, hogy csak Gondola Zsolt Zoárd elnök viszi végig a 2024-ig tartó ciklust. Illyés azonban nem fejezi be a közéleti szerepvállalását, az egyhangúlag elfogadott előterjesztés alapján Illés-Rácz helyét veszi át a környezetvédelmi és városfejlesztési bizottságban.
Akkor nyitják újra a postákat, ha az önkormányzat beszáll a fenntartásba
A képviselőknek a közgyűlés végén lehetőségük van arra, hogy kérdéseket intézzenek a városvezetéshez. Madarasi István arról érdeklődött, a polgármesternek sikerült-e valamit elérnie a Galamb és Jánosi utcai posták bezárása ellen, illetve mivel a tapasztalatai szerint sokan kifogásolják az adventi vásár bérleti díjait, megkérdezte, ezek mennyire felelnek meg a piaci viszonyoknak.
Papp László az utóbbi kapcsán kijelentette, a Főnix Rendezvényszervező Kft.-vel már minden árus szerződést kötött, az önkormányzati cég pedig piaci árat kért a helyekért. A postabezárásokkal kapcsolatban a közgyűlést megelőző napon volt személyes egyeztetése Balczó Barnabás vezérigazgatóval. Mint mondta, ezek alapján van lehetőség arra, hogy újra megnyissanak postákat, de ehhez az önkormányzatnak szerepet kell vállalnia a fenntartásban: az üzemeltetési költség mellett a bérek 50 százalékát is fizetnie kellene. A polgármester a Jánosi és a Galamb utcában mindenképpen szükségesnek tartja az újranyitást, mert nagy a forgalmuk. A vezérigazgató jelzése szerint ezeket január 1-én tudják ismét megnyitni, amennyiben megegyeznek az önkormányzattal.
Türk László (Fidesz), a 6-os számú egyéni választókerület képviselője megköszönte a város vezetésének, hogy idén 4 utcát leaszfaltoztak a körzetében. Mint mondta, bízik benne, hogy jövőre is ezt tudja elmondani a közgyűlésben. Papp erre úgy reagált, ha az a kérdés, hogy jövőre is lesz-e aszfaltozás a választókerületben, akkor erre két hónap múlva tud válaszolni.
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Jánki József lakossági megkeresést tolmácsolt. Az egyik debreceni utcában élők szeretnék, ha fekvőrendőröket telepítenének egy útszakaszon, mivel az autósok jellemzően nem tartják be a 30 kilométer per órás sebességkorlátozást. Papp azt válaszolt, hogy évek óta nem telepítenek Debrecenben fekvőrendőröket, most sem fognak, viszont a rendőrséggel felveszik a kapcsolatot, és vizsgálják az egyéb forgalomcsillapítási lehetőségeket.
Az állampolgári jogán felszólaló Varga Zoltán szerint Debrecenben mindenkit megdöbbentett, hogy a Fidesz 2015-ös xenofób kampánya után több ezer török vendégmunkást kíván a városvezetés konténerekben elhelyezni a BMW-gyár építése miatt. Arról érdeklődött, mit lehet tudni erről. Papp László hangsúlyozta, nem csak török vendégmunkások dolgoznak majd a területen, a munka több mint 70 százalékát ugyanis magyar cégek fogják végezni, magyar munkaerővel. Az építkezésben részt vevő egyik török cég 440 körüli, a másik 800 körüli munkavállalóban gondolkodik. Ráadásul mint mondta, ezek a cégek is dolgoznak magyarokkal. A polgármester közölte, jövő év elején kezdenek el érdemben tevékenykedni ezek az építőipari cégek a gyár területén, a maximális létszámot 2023 augusztusa környékén érik el, 2024 második felére pedig teljesen le is építik a konténervárost. „Bármennyire is így akarják feltüntetni, senkitől nem veszik el a munkalehetőséget és a munkahelyet, hiszen annyi van Debrecenben, hogy egyelőre az a legnagyobb kihívás a számunkra, hogyan töltsük fel magyar munkaerővel” – fogalmazott a polgármester.
A következő közgyűlést december 15-én tartják Debrecenben.