Várhatóan a magyar adófizetők finanszírozzák a debreceni akkumulátorgyár első 5 évét – írja a 24.hu

A hatalmas vízfogyasztás mellé óriási energiaigény is társul, a hírportál információi szerint egy paksi blokknyi áramot kellene biztosítani az üzem számára.

Annyi állami támogatást fog adni a magyar kormány a Debrecenben akkumulátorgyárat építő kínai CATL-nek, hogy gyakorlatilag az első 5 évben az adófizetők fogják finanszírozni az üzem működését – írja egy Bod Péter Ákos volt jegybankelnök által idézett elemzésre hivatkozva a 24.hu.

24.hu

24.hu

Szakmai körökben terjedő elemzés szerint az alapinfrastruktúra 88 milliárd forintos fejlesztésén túl a kormány további 250 milliárd forinttal fogja megtámogatni a 3 ezer milliárd forintos beruházást. A számítások szerint a CATL a Magyarországon működő német autógyártókhoz hasonlóan kiviszi majd a profitot az országból, a gyártáshoz szükséges gépeket pedig nem itt fogják előállítani, ezért – feltételezve, hogy a várhatóan nagy számú vendégmunkások nálunk költik el a fizetésüket – a fogyasztással és az azon keresztül megfizetett áfával járul hozzá a vállalat a magyar gazdaság erősítéséhez. Ez az említett kalkuláció szerint évi 50 milliárd forint lesz, így jött ki, hogy az első 5 évben Magyarország állja a működés költségét.

A 24.hu az elemzés alapján ír arról is, hogy a gyár hatalmas vízigényét (Palkovics László technológiai és ipari miniszter a Telex beszámolója szerint korábban óránként ezer köbméterről beszélt) nem lehet majd a felszín alatti vizekből kielégíteni, ezzel ugyanis még mélyebbre süllyesztenék az amúgy is folyamatosan csökkenő talajvízszintet. (A cikkből nem derül ki, hogy a dokumentum számol-e a Civaqua-program megvalósításával, amely során a Keleti-főcsatornán keresztül Debrecenbe vezetnék a Tisza vizét.)

A hírportál arról is ír, hogy az elképesztően nagy energiafogyasztás is kihívásokat jelent majd a CATL-gyár kapcsán. A szakértői számítások szerint a szükséges árammennyiséget egy 500 megawatt teljesítményű, tehát egy paksi blokknyi erőmű tudná biztosítani. Azonban a paksi bővítés jelenlegi határideje 2030, tehát biztosan nem készül el 2025-re, amikorra Debrecenben a tervek szerint már el kellene indulnia a gyártásnak. „A jelenleg működő blokkok által termelt áramot pedig a globális energiaválság közepette az ország alapellátásának az importnál olcsóbb biztosítására kell fordítani, újabb, méretes ipari igények kiszolgálása nem nagyon jöhet szóba rövid távon” – írják.

További részleteket a 24.hu cikkében olvashatnak.

Kapcsolódó írások:

Már februárban elkezdte kialakítani magyarországi bázisát a Debrecenben akkumulátorgyárat építő CATL – írja a 24.hu

Merre fordíthatja Debrecen sorsát a kínaiak akkugyára?

Erről szól a közszolgálat? Médiaaránytalanság Debrecenben

Még mindig számos tisztázatlan kérdés van a debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatban az MSZP és a Mi Hazánk Mozgalom szerint

Petíciót indít a DK is a kínai akkumulátorgyár miatt, várhatóan jövő héten adja be népszavazási kérdéseit az LMP

Már 2025 elején elkezdené az akkumulátorgyártást Debrecenben a CATL – Aláírták a megállapodást a kínai óriásvállalattal

Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület

Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken

Már több mint két éve folyamatosan készítették elő a CATL debreceni akkumulátorgyárát – Kósa Lajos szavai szerint

Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK

„Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése

„Az lesz a vége, hogy Debrecen élhetetlen szellemvárossá válik” – Sajtótájékoztatót tartott az LMP az akkumulátorgyárról

Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!