Még mindig számos tisztázatlan kérdés van a debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatban az MSZP és a Mi Hazánk Mozgalom szerint

Madarasi István, a szocialisták önkormányzati képviselője felszólította Papp László polgármestert, hogy ragaszkodjon a legszigorúbb környezetvédelmi előírások betartásához, és tartsa ellenőrzés alatt a beruházást. Nagy Zoltán, a Mi Hazánk hajdú-bihari elnöke kormányzati garanciákat vár, és reméli, nem fogják titkosítani a beruházás dokumentumait.

Közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz augusztus 7-én Madarasi István, az MSZP debreceni önkormányzati képviselője, a párt városi elnöke, amelyben jelezte aggályaikat a kínai CATL hamarosan Debrecenben felépülő akkumulátorgyárával kapcsolatban. Leszögezte, hogy tisztában vannak a munkahelyteremtő cégek gazdasági erejével és a város jövőjére nézve pozitív hatásukkal. Azt írta, Magyarország történetének eddigi legnagyobb beruházása komolyan kihat Debrecen működésére, ezért is kezdeményezte korábban, hogy a közgyűlés tárgyalja az ügyet.


CATL
(A képen nem a majdani debreceni gyár látványterve látható.)
catl.com

El sem kezdődhetett a környezetvédelmi vizsgálat

A közleményben kifejti, hogy nem kaptak megnyugtató választ arra a kérdésre, miképpen érinti a városlakók életét az akkumulátorgyár. Az MSZP kifogásolja, hogy nem volt lehetőség közmeghallgatás keretében beleszólni a beruházás megvalósításába. „Az aláírt szerződés azt jelenti, hogy mindenáron lesz akkumulátorgyár Debrecenben. A mi véleményünktől függetlenül” – írta.


Madarasi István
Madarasi István
Polgár Tóth Tamás

Madarasi közölte, a hatóságokhoz még nem érkezett engedélyezési kérelem a beruházással kapcsolatban, ezért előzetes hatásvizsgálat, környezetvédelmi vizsgálat sem kezdődhetett el. A képviselő szerint ez a legaggasztóbb annak kapcsán, hogy már bejelentették, végleges döntést hoztak a gyár építéséről. „Látta valaki a kínai gyár anyacégének működését? Rendelkezik valaki személyes tapasztalattal a gyár működésével kapcsolatosan? Ismerjük a németországi próbaüzem eredményeit?” – a politikus szerint ezeket a kérdéseket máig nem válaszolták meg.

Már csak ellenőrizni tud a városvezetés az MSZP szerint

Úgy látja, amennyiben kiemelt kormányzati beruházás lesz, akkor népszavazást sem lehet kiírni a gyárépítésről. (Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a projektet a kormány már augusztus 18-án kiemelt beruházássá minősítette. A TASZ jogásza a Debreciner kérdésére ezzel kapcsolatban kifejtette, az álláspontjuk szerint ettől még nincs elvi akadálya egy népszavazás kiírásának.)


CATL,  Szijjártó Péter
A szeptember 5-ei aláírási ceremónia
facebook.com/szijjarto.peter.official

Madarasi István szerint a városnak elveszett a befolyása a beruházással kapcsolatban, már csak az engedélyezési eljárás szigorú felügyeletéért és a gyár működésének folyamatos figyelemmel kíséréséért tud tenni. A képviselő ezért Papp Lászlót (Fidesz), Debrecen polgármesterét felszólítja, hogy ragaszkodjon a legszigorúbb környezetvédelmi előírások betartásához, folyamatos ellenőrzés alatt tartva az engedélyezési eljárást és magát a beruházást. „Kerüljenek kiépítésre olyan kontrollerek a működés során, amelyek biztosítják Debrecen város környezetvédelmi biztonságát” – írta.

Kormányzati garanciákat akar a Mi Hazánk Mozgalom

Szintén szeptember 7-én délelőtt tartott sajtótájékoztatót a CATL akkumulátorgyárával kapcsolatban a Mi Hazánk Mozgalom. Nagy Zoltán, a párt Hajdú-Bihar megyei elnöke kifejtette, azért vártak hetekig a hivatalosan augusztus 12-én bejelentett beruházás kommentálásával, mert nem akartak elhamarkodott döntést hozni. Álláspontjuk szerint még mindig nem lehet tisztán látni számos kérdésben, ezért országgyűlési képviselőik a parlament elé viszik az ügyet. Nagy elmondta, kormányzati garanciákat szeretnének, azok nélkül nem tudják támogatni a projektet.


Mi Hazánk
Nagy Zoltán
Polgár Tóth Tamás

A politikus szerint egyelőre kérdés, hogy mennyire jó minőségűek a CATL-gyárnak kinézett földek, nem lehetne-e máshol megvalósítani a beruházást, nem okoz-e problémát a gyár nagy vízigénye, illetve hogy honnan érkezik majd a 9 ezer új munkavállaló. Nagy Zoltán leszögezte, amennyiben döntően magyar dolgozókról van szó, akkor azzal nincs problémájuk, de ha más országokból jönnek, akkor nem tudják támogatni a gyárépítést. A párt megyei elnöke hangsúlyozta, a családtagokkal együtt akár 30-40 ezer ember érkezésére is lehet számítani, akiknek a szükségleteit ki kell elégítenie a városnak.

Megjegyezte, remélik, hogy a kormány nem titkosítja majd a beruházással kapcsolatos dokumentumokat. Ha mégis így lesz, akkor szerintük ki lehet jelenteni, hogy „itt valami bűzlik”.

Ütköztetnék a saját szakértőik és a kormány szakértőinek az álláspontját

Megkérdeztük Nagy Zoltántól, hogy konkrétan milyen garanciákat várnak a magyar kormánytól. Kifejtette, egyrészt azt, hogy továbbra is biztosított legyen Debrecen számára a megfelelő mennyiségű és minőségű ivóvíz, a munkavállalók legyenek döntően magyarok, a gyár szennyvize megfelelően legyen elszállítva. Továbbá választ várnak arra is, hogy miért éppen a déli gazdasági övezetben valósítják meg a beruházást, miért nem egy rosszabb minőségű földterületen.

A politikus említette a sajtótájékoztatón, hogy szakértői véleményeket is várnak a gyárépítéssel kapcsolatban. Megkérdeztük ezért, hogy a Mi Hazánk Mozgalom felvette-e már a kapcsolatot szakértőkkel, vagy a kormánytól várják azt, hogy ezeket a szakmai véleményeket eléjük tárja. Nagy Zoltán azt válaszolta, hogy a pártnak vannak saját szakértői, de várják a kormány szakértőinek a véleményeit is, hogy ezeket tudják ütköztetni.

Kapcsolódó írások:

Petíciót indít a DK is a kínai akkumulátorgyár miatt, várhatóan jövő héten adja be népszavazási kérdéseit az LMP

Már 2025 elején elkezdené az akkumulátorgyártást Debrecenben a CATL – Aláírták a megállapodást a kínai óriásvállalattal

Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület

Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken

Már több mint két éve folyamatosan készítették elő a CATL debreceni akkumulátorgyárát – Kósa Lajos szavai szerint

Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK

„Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése

„Az lesz a vége, hogy Debrecen élhetetlen szellemvárossá válik” – Sajtótájékoztatót tartott az LMP az akkumulátorgyárról

Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!