A 60 százalékos kormányzati támogatással megvalósított projekt során összesen 14 töltőberendezést is kialakítottak Debrecenben, valamint kiépítették az energetikai infrastruktúrát. Papp László polgármester és Pósán László országgyűlési képviselő is ott volt az első menetrend szerint közlekedő autóbusz első útján.
2,2 milliárd forintért szerzett be 12 új elektromos buszt a DKV
Augusztus 30-án délelőtt átadták a DKV Zrt. 12 új elektromos autóbuszát Debrecenben, a Doberdó utcai irányítóhelyen. A program csak 10 óra után kezdődött, de az állomáson a közlekedést már 8 órakor leállították, a cég munkatársai lázasan készültek a rendezvényre. A területen lévő fák szárazabb ágait lemetszették és elvitték a helyszínről, valamint seprűvel és lombfúvóval igyekeztek eltávolítani az előző esti zivatarból megmaradt vizet a telephely egyenetlen, töredezett aszfaltjáról.
A következő években 1100 autóbuszt cserélne elektromosra a kormány
Tóth Szabolcs, a közösségi közlekedési vállalat vezérigazgatója arról beszélt, a városban már 111 éve van elektromos közlekedés, amelyben az utóbbi időkben mérföldkő volt a 2-es villamos kiépítése, a dieseles autóbuszflotta több ütemben történő felújítása, valamint a mostani átadás is az. Mint mondta, a beruházás során a Salétrom utcai telephelyen 12, a Doberdó utcán és a Segner téren pedig 1-1 töltőberendezést is kialakítottak, továbbá kiépítették az energiaellátáshoz szükséges infrastruktúrát.
Steiner Attila energetikáért felelős államtitkár elmondta, 2020-ban indították el a Zöld Busz Programot, amely keretében klímavédelmi megfontolásból szerettek volna támogatásokat juttatni a helyi közlekedés zöldítésére. Közölte, hogy a kormány a következő években 1100 buszt tervez elektromosra cserélni. Az államtitkár szerint a jelenlegi geopolitikai helyzetben egyáltalán nem egyértelmű, hogy rendelkezésünkre áll-e az energia. Hangsúlyozta, hogy a legnagyobb kitettségünk a kőolaj és a földgáz iránt van, villamosenergia iránt ez sokkal kisebb, ezért a kormány szerint fontos, hogy ebbe az irányba toljuk el az ország energiafelhasználását.
Steiner elmondta, hogy a kormány 60 százalékos támogatást adott Debrecennek a buszok beszerzésére. Megjegyezte, a járművek üzemeltetése kilométerenként 60-70 forinttal olcsóbb lesz a dieseles buszokhoz képest.
Guruló szemléletformáló központok
Papp László (Fidesz), Debrecen polgármestere emlékeztetett, az elmúlt egy évben több mint 86 százalékkal emelkedett az üzemanyag beszerzési ára, ez pedig rávilágít arra, hogy érdemes alternatív lehetőségeket megragadni. A városvezető elmondta, a 12 jármű és a töltési infrastruktúra együtt összesen 2,2 milliárd forintba került. Megjegyezte, a dieseles buszokkal együtt idén összesen már 52 új járművet állítottak üzembe a DKV-nál. A polgármester hangsúlyozta, elkötelezettek a zöld közlekedés fejlesztésében.
Weingartner Balázs József, a Technológiai és Ipari Minisztérium háttérszervezete, a Humda Zrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette, szeretné, ha az utasok „guruló szemléletformáló központot” látnának az elektromos buszokban, és átgondolnák, mit tudnak tenni egy biztonságosabb, zöldebb jövőért.
Optimális esetben 300 kilométer a hatótávuk
Uray Dóra, a beszerzést megvalósító konzorcium egyik tagja, az Omnibus Hungária Kft. ügyvezetője elmondta, a most átadott buszok Európa legkedveltebb autóbuszcsaládja, a Mercedes Benz Citaro legfiatalabb tagjai. Citaróból eddig 60 ezer darabot értékesítettek, a 2018-ban bemutatott eCitaróból pedig 1400-at. Egy ilyen jármű 27 ülő és 51 álló utast tud szállítani, akadálymentesített és légkondicionált. Az ügyvezető elmondása szerint a hatótávuk optimális városi üzemeltetés során körülbelül 300 kilométer. A buszokba hanggenerátorokat szereltek annak érdekében, hogy elkerüljék a baleseteket a megállókba érkezésnél. Uray Dóra hangsúlyozta, azzal, hogy végállomáshelyi töltőállomásokat építettek ki, a napi hasznos kilométer-teljesítményt jelentősen tudják növelni.
Tenk Gábor, az Intertanker Zrt. vezérigazgatója elmondta, az autóbuszvezetők már túl vannak a betanuláson, most már a közlekedésben is megtapasztalhatják, hogy mennyiben másabbak az elektromos járművek. A vezérigazgató kifejezte a cég szándékát, miszerint hosszútávú partnerei maradnának az önkormányzatnak.
A beszédek elhangzását követően Papp László, Steiner Attila, Tóth Szabolcs és Weingartner Balázs József átvágták a nemzeti színű szalagot, majd a polgármester és a DKV vezérigazgatója szimbolikusan átvették Uray Dórától és Tenk Gábortól az autóbuszok indítókulcsát.
A megjelentek kipróbálhatták az első, menetrend szerint közlekedő autóbuszt. Így tett többek között Papp László polgármester és a rendezvényen részt vevő Pósán László (Fidesz) országgyűlési képviselő is.