A Telex csoportos leépítésről ír, a CATL tájékoztatása szerint pedig épp ennek az ellenkezője történik

A hírportál értesülései szerint kifejezetten a magyar munkavállalókat távolítják el, az akkumulátorgyár közleményében pedig az szerepel, hogy a vállalatnál nem történt csoportos létszámleépítés, és ilyen intézkedés a jövőben sem szerepel a terveik között.

Legrészletesebben a Telex írta meg, hogy az elmúlt egy héten több tucat magyar dolgozóját kirúgta a debreceni CATL. A döntés azért érthetetlen és meghökkentő, mert a cég néhány héttel ezelőttig aktívan toborzott. Az érintettek szerint a cégvezetés a magyarok helyett kínaiakkal akarja feltölteni a gyárat.

A CATL vezetése május közepén tartott egy szűkkörű háttérbeszélgetést, amelyen hosszan magyaráztak a gyár elindulásáról. Tájékoztatásuk szerint akkor 650 alkalmazottjuk volt, év végére további ezer főt akartak felvenni. A terv az volt, hogy az első debreceni gyáregység jövő év második felére tud teljes kapacitással termelni, és addigra kétezer dolgozóra lesz szüksége.

A cég vezetői akkor arról beszéltek, hogy először a gyár 60 kilométeres körzetéből próbáltak dolgozókat felvenni, később azonban elkezdtek az egész országban, majd Románia országhatárhoz közeli részén is toborozni. Azt állították, hogy a régióban a versenytársak többségénél magasabb fizetéseket kínáltak, de várhatóan nem tudják a környékről feltölteni a gyárat, ezért azzal számolnak, hogy több száz Fülöp-szigeteki vendégmunkást is fel kell venniük.

CATL akkumulátorgyár - 2024. december 27.
Fotó: Polgár Tóth Tamás

A Telexnek nyilatkozó jelenlegi és korábbi alkalmazottak is intenzív toborzásról számoltak be. Azt mondják, a CATL idén rengeteg jó szakembert el tudott elcsábítani a konkurenciától, amit az egyik alkalmazottjuk úgy írt le:

A CATL január-február-márciusban az iparág legjobbjait csődítette össze. Mindenhonnan. Számolatlanul jöttek emberek BMW-től, a tiszaújvárosi Jabilból és még sorolhatnám. Volt, akit Svédországból csábítottak haza, mást Belgiumból, de volt, aki a kecskeméti Mercedesnél adta fel a karrierjét és költözött Debrecenbe, annak minden nyűgjével, vonzatával. Vagy például a gödi Samsungból. Na, őket is kirúgták.

A CATL európai részlegét 2020 óta Jason Chen vezette, és ő volt a CATL Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is. Idén márciusban azonban Chen helyére Shen Fenget nevezték ki, aki 2019-től a tengerentúli és európai piacokért felelős autóipari ügyvezető igazgató volt.

Egy most kirúgott dolgozó szerint innentől kezdve szépen-lassan megváltozott a hangulat, a kínai középvezetők elkezdték azt hangoztatni, hogy az új vezérigazgató miatt „nagy változások lesznek”. Szerinte egyre gyakrabban hallottak olyan megjegyzéseket, hogy „túl sokan vagytok”, „Kínában ugyanezt a munkát harmadennyi ember látja el”, „a kínaiak sokkal hatékonyabban dolgoznak nálatok, mert ők hétvégén is bent vannak.

A július 3-án megjelent cikkében azt írta a Telex, hogy eddig körülbelül 50-100 dolgozót rúghatott ki a CATL, a cikk megjelenése után azonban többen jelezték nekik, hogy ennél jóval több emberről van szó. Van, aki 150-200 kirúgottról beszél, de hallottak ennél nagyobb számot is. Ha a kirúgások a dolgozók által jelzett módon folytatódnak, akkor akár még ezen felül is több száz magyarországi alkalmazott elvesztheti a munkáját – írta meg a Telex.

A CATL július 3-án kiadott közleményben tagadta a Telex cikkeiben leírtakat:

Nem történt csoportos leépítés a CATL-nél, és nem szerepel a tervek között a hazai munkaerő csökkentése

A CATL magyarországi működéséről szóló sajtóhírekkel ellentétben a vállalatnál nem történt csoportos létszámleépítés, és ilyen intézkedés a jövőben sem szerepel a tervek között. A cég továbbra is elkötelezett a hazai munkaerő foglalkoztatása mellett, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a gyártási folyamatokat a lehető legtöbb magyar munkavállalóval valósítsa meg. A debreceni csapatunk valójában nem csökkent, hanem nőtt, létszáma nemrég meghaladta a 800 főt, és a bővülés várhatóan az év második felében is folytatódik.

A félreértések hátterében legfeljebb az állhat, hogy a gyártás elindítását megelőző technológiai és szervezeti felkészülés során ideiglenesen kínai szakemberek érkeznek Debrecenbe. Az ő feladatuk a tudás átadása és a betanítás támogatása, éppen annak érdekében, hogy a lehető legtöbb pozíciót hosszú távon magyar munkavállalók tölthessék be. Ez a cél közös érdeke Debrecennek, a régiónak és a CATL-nek is.

A beruházás ütemterv szerint halad, a CATL pedig változatlanul elkötelezett a debreceni beruházása mellett, és teljes erővel azon dolgozik, hogy legnagyobb európai gyára hosszú távon is a vállalat és Magyarország közös sikertörténetévé váljon.

További részleteket a Telex cikkében olvashatnak. A debreceni akkumulátorgyárakról szóló korábbi anyagainkat pedig itt találják.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...