Százhúszezer pengőből alakították át az Urániát. Hangosfilmeket is bemutattak. – Debreczeni Ujság, 1929. december 7.
UGYANAKKOR
Világvárosi filmszínház nyílt Debrecenben
Budapesten erre az időre már valamennyi filmszínházban bevezették és rendszeresítették a beszélőfilmeket, míg a debreceni közönség előtt a technikának ez a legújabb csodája teljesen ismeretlen volt 1929-ig.
Ekkor azonban teljesen új időszámítás következett be ezen a téren is, és Debrecen kultúrája egy újabb, modern berendezésű intézménnyel gyarapodott, amely fővárosi viszonylatban is a legelsők közé tartozott volna. Ez volt az Uránia mozgószínház, amely 1929. december 7-én szombaton este nyitott meg ismételten, teljesen új berendezéssel és műsorral.
Az átalakított Uránia
Az Uránia mozi ekkor már hónapok óta szüneteltette az előadásokat, aminek az volt az oka, hogy a moziengedély tulajdonosa tárgyalásokat folytatott a Leon Gaumont francia filmgyárral, amely ebben az időben Európa filmvállalatának számított. A tárgyalások eredményre vezettek, a francia gyár társult a debreceni Uránia mozi tulajdonosához, az Ébredő Magyarok Egyesületéhez. Ugyancsak ezzel kapcsolatban hatalmas arányú tervet dolgoztak ki arra nézve, hogy a mozit a modernkor követelményeinek minden tekintetben megfelelően alakítsák át úgy, hogy az teljesen alkalmas legyen a legújabb fajta beszélőfilmek állandó bemutatására is.
Természetesen ez is óriási összegeket emésztett fel, hiszen nemcsak a gépeket kellett beszerezni, hanem át kellett alakítani a színház nézőterét, gépházát és egész beosztását is, beleértve a zenekari részt. A munka hetekig tartott és mintegy százhúszezer pengőbe került.
Gyönyörű felszerelés az új filmszínházban
A cikk írója az Uránia sajtótájékoztatóján is részt vehetett. A mozi bemutatása a sajtó képviselőinek jelenlétében 1929. december ötödikén csütörtök délután történt, a többhetes munkának már az első pillantásra meglátszott az eredménye.
„Amint belépünk a nézőtérre, a legszebb látvány tárul a szemünk elé. Nappali fény önti el a hatalmas termet, amelyet kétoldalt és fentről mintegy hatvan villanylámpa és villanygyertya világít meg. A székek teljesen újjáalakítva, a páholyok új plüsshuzatokkal várják a közönséget. Lent, a zenekari rész is teljesen újjá van alakítva, a legmodernebb rendszer szerint. Most már nem az lesz a helyzet, hogy a gépész fogja irányítani az előadás menetét, kezdetét, mint eddig történt, hanem amint megszólal a zenekar, szétnyílik a vetítővászon előtt a függöny és már szemünk előtt állnak a szereplők. A karmester bármelyik pillanatban irányítani tudja a vetítés menetét. Már csak azért is, mert a zene, amely György Mihály budapesti Ufa mozgószínházból leszerződtetett karmester vezénylete alatt történik, a legstílszerűbben alkalmazkodik a vetített darab egyes jeleneteihez úgy, hogy szinte a darab szerint kell megkomponálni a zenét is.”
Az UGYANAKKOR rovatunkban debreceni kötődésű korábbi újságokból jelenítünk meg aznapi írásokat. A rovat szerkesztője Papp Dávid. Az UGYANAKKOR további cikkei itt olvashatók.