Talán még sikerülhet a klímaváltozás +2 Celsius-fokon tartása – Az emberi civilizáció fennmaradása a tét

Bart István, az Energiaklub elnökségi tagja elmondta, ugyan az Európai Unió ma a globális széndioxid-kibocsátásnak csak a 8 százalékáért felel, történeti távlatban jóval nagyobb a krízishez való hozzájárulásunk. A világ legszegényebb 50 százaléka a kibocsátás mindössze 10 százalékáért felelős.


Debreciner - egy százalék
Kattints a képre!
debreciner.hu

Március 1-én a Konferencia Európa jövőjéről című rendezvénysorozat keretein belül tartottak előadást és workshopot a Debreceni Egyetemen. Bart István jogász, az Energiaklub Szakpolitikai Intézet és Módszertani Központ elnökségi tagja Ki feleljen a klímapolitika megalkotásáért, az Európai Unió vagy a tagállamok? című előadását követően az elsősorban a Természettudományi és Technológiai Kar (TTK) hallgatóiból álló résztvevők egy másfél órás műhelymunka keretén belül a témával kapcsolatban fogalmaztak meg javaslatokat az európai döntéshozóknak. Bart István előadásán mi is ott voltunk.


Bart István
Bart István előad
Polgár Tóth Tamás

Ha most leállunk, 30 évig még akkor is melegszik a Föld

A klímaügyi szakértő a másfél órás prezentációjának bevezetőjében a klímaváltozás több olyan sajátosságára hívta fel a hallgatóság figyelmét, amelyek alapjaiban befolyásolják az ellene való küzdelem lehetőségeit. Ilyen például, hogy a hőmérséklet ugyan együtt nő az üvegházi gázok (elsősorban a széndioxid) kibocsátásával, ugyanakkor nem egyszerre: az átlaghőmérséklet növekedése a megfigyelések szerint harminc évvel követi a kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy ha a teljes emberiség ebben a pillanatban karbonsemlegessé válna, még akkor is további harminc éven keresztül melegedne a Föld klímája. Fontos tudni továbbá, hogy a széndioxid legalább 150 évig marad meg a légkörben, ezért sem elég csak a kibocsátás csökkentésére apellálni.


Bart István

Polgár Tóth Tamás

A párizsi klímacsúcson a világ döntéshozói elkötelezték magukat amellett, hogy nem engedik a Föld átlaghőmérsékletének az ipari forradalom óta történt +2 Celsius-fokosnál nagyobb felmelegedését, valamint kinyilvánították a szándékukat a növekedés +1,5 Celsius-fokon tartására is. Bizonyos forgatókönyvek szerint ugyanakkor még mindig nem zárható ki, hogy ennél nagyobb lesz a növekedés. Hogy szemléltesse, mennyire nem mindegy, hogy +2 vagy +4 Celsius-fokig jutunk, Bart István megszavaztatta a hallgatóságot, szerintük a mostaninál mennyivel volt hidegebb a Föld átlaghőmérséklete az utolsó jégkorszak idején. A helyes válasz: 4 Celsius-fokkal. A szakértő szerint ez a klímaváltozással kapcsolatos kommunikáció egyik nehézsége: néhány Celsius-fok különbség első hallásra nem tűnik nagy változásnak, de valójában a civilizációnk fennmaradása függ tőle.

Kik a felelősök?

Bart István elmondta, a klímaváltozás elleni küzdelemről szóló tárgyalásokat nagyban nehezíti, hogy nem egyértelmű az országok közötti felelősség megítélése. Míg az 1970-es években a kibocsátásért főleg a fejlett országok voltak a felelősek, a trend mára megfordult, a széndioxid kétharmada a fejlődő országokból származik. Egy főre vetítve azonban még most is a fejlettek vezetnek. Ebben az összehasonlításban az első öt ország sorrendje a következő: Kanada, Egyesült Államok, Oroszország, Japán és az Európai Unió. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy habár jelenleg elsősorban a fejlődő országok a legnagyobb kibocsátók, mivel a széndioxid 150 évig megmarad a légkörben, ezért történelmi távlatban is lehet vizsgálni a felelősséget: az 1850 és 2011 között kibocsátott széndioxid 27 százaléka származott például az Egyesült Államokból, 25 százaléka pedig a mai Európai Unió országaiból. Mindössze 10 ország felel az ez idő alatt történt kibocsátás 83 százalékáért.


Bart István

Polgár Tóth Tamás

A 2021-es Glasgow-i klímacsúcson vizsgálták felül az országok által a párizsi csúcson tett önkéntes vállalásainak összesített eredményességét. Ezek alapján a kibocsátás 2015 és 2021 között 52,4 gigatonnáról 41,9-re csökkent. A legfeljebb +1,5 Celsius-fokos cél teljesítéséhez azonban 2030-ig 26,6 gigatonnára kellene lemennie a világ országainak együttesen. Bart István összegzése szerint a jelenlegi folyamatok szerint talán még sikerülhet a +2-es cél tartása.

Nincs csak EU-s vagy csak tagállami klímapolitika

Mint mondta, jellemzően az Európai Unió szokta a legambiciózusabb kibocsátáscsökkentési célokat kitűzni, a magyar Országgyűlés is törvénybe foglalta a 2050-ig elérendő karbonsemlegességet. Ennek az eléréséhez azonban az előadó szerint már most cselekedni kell. Az Európai Unió egyébként jelenleg a világ széndioxid-kibocsátásának mindössze a 8 százalékát adja, de ez részben annak tudható be, hogy nagymértékű tőkebefektetései voltak Európán kívül, számos európai cég kiszervezte a gyártását a fejlődő országokba.

Bart István felhívta a figyelmet arra, hogy nem létezik EU-s vagy tagállami klímapolitika. A lisszaboni szerződés és egyéb jogszabályok együttesen jelölik ki, hogy milyen területek tartoznak az Unió és melyek a tagállamok kompetenciájába. Az adópolitika és a területhasználat például alapvetően nemzetállami hatáskör, az Unió tagállamai csak egyhangúlag hozhatnak meg döntéseket, ezért az Európai Bizottság kerülni is szokta az ezekben történő javaslattételt. Eközben a nemzetközi kereskedelmi politikában az EB-nek nagy a mozgástere, a WTO-tárgyalásokon történtekről például csak tájékoztatni szokták a tagállamokat. A környezetvédelemben és az energetikában pedig vegyes kompetencia van, az Unió és a tagállamok közösen hoznak döntéseket.

Egyetlen repülőút is jelentősen növeli a karbonlábnyomot

Ahogy Bart István mondta, a klímaváltozást elsősorban a gazdagok csinálják: a világ legvagyonosabb 10 százaléka felelős a kibocsátások 49 százalékáért, míg a világ legszegényebb 50 százaléka mindössze a kibocsátás 10 százalékáért felel.


Bart István

Polgár Tóth Tamás

Az átlag magyar állampolgár karbonlábnyomának 47 százalékát a fűtésből és elektromosságból származó kibocsátás teszi ki, az autózás 23 százalékért, az autóbuszok és a vonatok használata 7 százalékért, az étkezés 15 százalékért felelős, 12 százalék pedig egyéb forrásból származik. Ugyanakkor Bart István azt is kiemelte, már egy Európán belüli repülőút is jelentősen megemeli az éves széndioxid-kibocsátásunkat: egy London és Budapest közötti oda-vissza út 23 százalékkal növeli meg az átlagos magyar karbonlábnyomot.

CSAK veled együtt működünk. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert!
1 (egy!) ezer forint csak havonta. Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!