Nyomasztó panelnosztalgia a Modemben

Egy komplett lakást is felépítettek a debreceni művészeti központ második emeletén. A slam döntőn a zsűrinek két fellépőt újra kellett pontoznia.


Panel a Modemben
Galéria: Panel a Modemben
Lia

Egész napos programokkal nyitotta meg Panel című kiállítását augusztus 3-án a debreceni Modem. A tárlat – az összeállítóinak szándéka szerint – interdiszciplináris eszközökkel vizsgálja, hogy milyen hatással vannak a lakótelepi társasházak társadalmunkra, létezik-e a panel identitás. A megnyitó előtt a „panelségről” rendeztek kerekasztal-beszélgetést Süli-Zakar Szabolcs, a kiállítás kurátora, Golda János és Kovács Péter Ybl-díjas építészek, valamint Czibere Ibolya, a Debreceni Egyetem Politikatudományi és Szociológiai Intézet vezetője, illetve Berta Erzsébet irodalomtörténész, a Debreceni Disputa építészeti rovatának szerkesztője részvételével. Süli-Zakar tárlatvezetése után tartották meg a panelSLAM elnevezésű országos slam poetry verseny döntőjét, de volt sörtörténeti előadás és trAnzKaPHka koncert is az este folyamán.


Panel a Modemben

Lia

A pécsi magasház lakói Debrecenben

A Panel kiállítás 1400 négyzetmétert foglal el a Modem második emeletéből, tartalmaz többek között egy komplett 49,75 négyzetméteres panellakás-makettet, amelynek falaira fiatal alkotók festették a berendezést. A kazettás magnó, a képcsöves tévé és a mókust formázó nipp az egyik polcon már rögtön a tárlat elején megvillant valamint abból a helyenként szórakoztató, de többnyire kifejezetten nyomasztó (szocialista) lakótelepi nosztalgiából, amelyre az egész produkció épül. Nem csak maketteket, hanem egykor valamelyik épületet díszítő alkotásokat is kiállítottak a Modemben: a debreceni Jerikó utca egyik társasházának ikonikus homlokzatdísze mellett a pécsi elektromos művek fríze is a második emeletre költözött. Nem ez az egyetlen kiállítási tárgy a dél-dunántúli városból: a régi magasház egykori lakóihoz is becsöngethetünk, ha az épülettel kapcsolatos emlékeikre lennénk kíváncsiak. A tárlatot egyébként a kelet-(közép-)európai elemek dominálják, erős debreceni jelenléttel, de helyenként francia és német lakótelepeket is megjelenítenek. A tárlatvezetés különlegessége volt, hogy a kurátor mellett a kiállító művészek egy része is megjelent a rendezvényen.


Panel a Modemben

Lia

Az EB címvédő a dobogóra sem került fel

A kiállítás megtekintését követően a panelSLAM nevű programmal folytatódott az este. A slammerek az orfűi STB 2.0 slamtáborból kvalifikálhatták magukat a kétfordulós döntőre. A „panel” témájú elsőkörös szövegek előadása után Horváth Áron, Kovács Eszter Csilla, Szabó-Thalmeiner Dóra, Katschtaler Anna, Pintér Kristóf és az EB címvédő Molnár Péter került a döntőbe. Molnár újra bizonyságot tett arról, hogy mindenről ugyanaz jut az eszébe: a korábbi fideszes, majd SZDSZ-es politikus újra Orbán Viktort és pártját ekézte. A második fordulóban – immáron sokadjára – a Slam Poetry Európa-bajnokságon győztes szövegét adta elő, amit a zsűri nagyrésze láthatóan nem díjazott, nem is került fel a dobogóra Molnár. A második helyen holtverseny alakult ki Katschtaler Anna és Horváth Áron között, a zsűri végül előbbinek adta az ezüstérmet. A döntőt Pintér Kristóf nyerte.


Panel a Modemben

Lia

A slam két fordulója között Katona Csaba „sörtörténész”, az MTA kutatója beszélt az alkoholos ital eredetéről, szerepéről az emberi civilizációban, miközben a jelenlévők megkóstolhatták a Modem Panelsör nevű – igen jól sikerült – termékét. Az estet a TrAnzKaPHka, Závada Péter és Ratkóczi Huba közös zenei projektje zárta.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...