A digitális oktatás végeztével figyelni kell a hiányok és az elmaradások pótlására

Nehéz a finnek teljesítményeiről objektíven beszámolni, hiszen egymás után rukkolnak elő olyan megoldásokkal, amikre csak annyit tudunk mondani: követendő példa!


Finnország
Íme egy tanterem
Facebook

A prágai Finn Nagykövetség egy Facebook élő videóban készített interjút az oului Metsokangas Általános Iskola igazgatójával, Kalle Komulainennel, akivel arról beszélgettek, a pandémia milyen hatással van a finn iskolákra.


Finnország

Debreciner

A prágai Finn Nagykövetség részéről Tiia Etelämäki és Michal Pitín beszélgetett Kalle Komulainen iskolaigazgatóval többek között a pandémia kezeléséről és a digitális oktatásról.


Finnország

Debreciner

Digitális oktatás

Az oului Metsokangas Finnország 2. legnagyobb iskolája, több mint 1300 diák jár oda. Büszkék arra, hogy a diákoknak biztonságos és innovatív környezetet biztosítanak arra, hogy olyan készségeket sajátítsanak el, ami a jövőjükre pozitív hatással lesz.

Tavaly március és május között Finnországban is bezárták az iskolákat (korábban erre csak a II. világháború idején volt példa Kelet-Finnországban), ami miatt digitális oktatásra kellett váltaniuk. Mivel az iskola mindig is sokat fektetett a digitális eszközökbe és a tanárok-diákok ezirányú képzésébe (az iskola a Microsoft partnere is), az átállás zökkenőmentesen zajlott. Amikor új tanárokat vesz fel az iskola, nem az ICT tudásszint a legfontosabb, hanem hogy akarjon a tanár fejlődni, tanulni.


Finnország

Debreciner

Finnország egész területén jó az internetkapcsolat és szinte az összes családnak vannak különböző digitális eszközei. Ugyanakkor akiknél nem volt minden feltétel adott (ez 150 diákot jelentett), azok az iskolából tudtak laptopot vagy táblagépet kölcsönözni a digitális oktatás idejére. További segítség, hogy az összes tanárnak biztosít az iskola laptopot és telefont is.

A digitális oktatáshoz használt platformok gyártói között többen ingyenesen adták a programot a tanárok számára (pl. az Qridi is). Mondhatni, szinte mindenki igyekezett ott segíteni az oktatásban, ahol csak tudott.

Eredmények és nehézségek

Néhány diák nagyon örült annak, hogy digitális oktatásra váltott az iskola, ami az eredményeiken is meglátszottak. Az iskolaigazgató szerint ennek hátterében az is állhat, hogy volt közöttük olyan, aki félénk az iskolában vagy esetleg csúfolják a többiek, és ez a fajta oktatás hozzájárult teljesítményük javulásához. Sajnos arra is volt példa, hogy jó tanulók eredményei jelentősen romlottak.


Finnország
Az oului Metsokangas Általános Iskola
Debreciner

Bár csak néhány hónapig tartott a digitális oktatás, a tanárok így is észrevették, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a hiányosságok pótlására később, hiszen a tanítást mindig is a személyes kontaktus tette eredményessé.

A diákok jólléte

A tanárok nem csak tanítás szempontjából figyeltek a diákokra, de rendszeresen érdeklődtek hogylétük felől is, és a szülők is bármikor jelezhették a tanároknak, ha probléma adódott. Figyeltek külön azokra a diákokra, akik valamiért nem reagáltak vagy nem küldtek házi feladatot. Az iskolai ebédet is megkapták a diákok, ha kérték, ami óriási segítség volt az olyan családoknál, ahol a szülők dolgoztak.

Oulu városvezetésének fontos volt a szülők visszajelzése is, ezért kérdőíves formában biztosítottak nekik lehetőséget arra, hogy elmondják véleményüket a digitális oktatással kapcsolatban. Szerencsére 80% körüli volt az elégedettség azzal kapcsolatban, ahogyan az iskola kezelte ezt az időszakot.

Pandémia: a finnek sikere

A statisztikák szerint Finnországban naponta 4-500 új fertőzöttet észleltek az interjú előtti napon. A legrosszabb helyzet március vége felé volt, amikor is naponta 900 esetet regisztráltak. Kalle Komulainen úgy gondolta, hogy Finnország jó irányba halad, hiszen mind a halálozások, mind a fertőzöttek száma folyamatosan csökken, Ouluban – ami népességét tekintve nagyjából akkora, mint Debrecen például április 8-án nem volt már új fertőzött.

A Metsokangas iskola számára a távolság betartása bizonyult a legnagyobb kihívásnak, mivel rengetegen járnak oda. Attól kezdve, amikor az iskola újra megnyitotta kapuit, megoldásként az iskola szélesebb idősávot biztosított az ebédre: a 4 épületben 4 ebédlő van és mindig csak a fele volt megtöltve diákokkal.

Michal Pitín feltette azt a kérdést is Kalle Komulainennek, hogy tanulhatunk-e a finnek példájából, hiszen a hírek szerint Finnország sokkal jobban áll a helyzet kezelését illetően, mint más országok. Az igazgató elsőként említette azt az érvet, hogy a finnek mindig is nagyon lojálisak voltak a kormányukhoz, és alapvetően szabálykövetőek. Például ha azt mondják, holnaptól nem mehetsz étterembe, akkor a finnek nem mennek étterembe. Ami a távolságtartást illeti, az iskolaigazgató említette, a finnek buszmegállóban várakozó magatartásáról szóló viccelődéseket is: mikor megjelentek a 1,5-2 métert javasló instrukciók, a finnek felháborodtak azon, hogy közelebb kell menniük egymáshoz a szokásosnál (5 méter távolság az átlag).


Finnország
Fordítás: A #koronavírus kicsit később érkezett Finnországba, mint a többi országba. Az alábbi kép a pandémia előtt készült: finnek várakoznak egy buszmegállóban. Már régóta gyakoroltuk a távolságtartást!
Debreciner

Ez is lehet oka a finn hatékonyságnak, hogy nem élnek sokan az országban, és így rengeteg hely van mindenki számára, nem zsúfolódnak össze (a lakosság száma meghaladja az 5,5 milliót, az ország területe pedig több mint háromszor akkora, mint Magyarországé), és ezért könnyebb tartani a távolságot is.


Finnország
Helsinki, Városháza – 2019
Törő Vanda

Úgy gondoljuk, nem meglepő, hogy a finnek lojálisak a kormányukhoz, hiszen ahogyan a pandémia kezelése és a digitális oktatás zökkenőmentessége is mutatja, a kormány mindent megtesz azért, hogy az állampolgárok érdekeit szolgálja.

Úgy gondoljuk, a finnektől rengeteget lehetne tanulni, hiszen az az érdekük, hogy a tudást minden érdeklődő számára elérhetővé tegyék. Mindig felteszik azt a kérdést, hogy lehet-e valamit még jobban csinálni. Nem utolsó sorban pedig Finnország a médiaszabadság egyik fellegvára, ahol a tájékoztatás és a transzparens, az átlátható működés értéknek számít.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!