Financiális és költözéssel kapcsolatos kihívásokkal néz szembe az új évadban a debreceni Csokonai Színház. Sajtótájékoztatón számoltak be a színházat érintő változásokról, valamint a következő évadban bemutatandó előadásokról.
A helyszínek és a finanszírozás változik, a minőség marad
Elsőként Fülöp Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériuma művészeti, közművelődési és közgyűjteményi ügyekért felelős helyettes államtitkára beszélt az elmúlt időszakról, amely olyan kihívások elé állította a színházat, amelyekre korábban még nem volt példa. Köszönetét fejezte ki a színházba járó közösségnek, akik bizalmat szavaztak a Csokonainak. Hasonló bizalom talán sehol a világon nem volt. Az elmúlt időszakban ugyanis rendkívül csekély volt a bérlet- és jegyvisszaváltások száma. Valamint a közönség bizalmát jelzi az is, hogy a következő évadban bemutatandó színdarabokra is elkezdik megváltani a jegyeket, bérleteket, ezzel finanszírozva a hazai előadóművészetet.

Lia
Ezt követően bejelentette, hogy a napokban elküldték a színház működtetési megállapodását, amely már vissza is érkezett: néhány napon belül megérkezik az a forrás is, amely évekre biztosítja az állami fenntartói és az önkormányzati fenntartói támogatást. Óriási eredménynek tartja, hogy ezeket a megállapodásokat nemcsak Debrecenben, hanem országosan is úgy sikerült megkötni, hogy fix összegek álljanak a színházak rendelkezésére.
Puskás István alpolgármester kiemelte: Fülöp Péter jelenléte annak megerősítése, hogy milyen jól dolgozik együtt a kormányzat és önkormányzat Debrecen város kultúrájáért. Ez egy tízéves perspektívát kínáló program, ugyanakkor más területeken is rengeteg szálon fonódik össze a nemzeti és lokális kultúra. A mostani együttműködés biztosítja a Csokonai Színház hosszú távú, tervezhető működését. Új korszak nyílik, ami meg fogja erősíteni a Csokonai Színház debreceni és regionális jelenlétét. Majd hangsúlyozta az alkotói közösség fontosságát is, azoknak a munkáját, akik ebben a váratlan vírusos helyzetben is megtalálták azokat a szerepeket és működési módokat, amelyekkel újra fogalmazták magukat, és tudtak szólni a közönséghez.

Lia
Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója vette át a szót, és megköszönte a támogatásokat, a változásokat, amelyek nagy biztonságot jelentenek a színház számára. Majd az előző évad adatait ismertette: a kényszerű bezárásig 45 százalékkal sikerült növelni a fizető nézők számát, 76,5 ezer fizető néző volt, akik 330 produkcióra váltottak jegyet. A legtöbbet játszott előadás A Pál utcai fiúk volt, éppen a pandémia kezdete előtt volt az 50. előadása. Az elmúlt évadot Gemza Péter nagyon sikeresnek ítéli, és sajnálja, hogy nem működhetett végig a színház, hiszen valószínűleg több rekordot is dönthettek volna.
Ezt követő beszélt a rekonstrukcióról, ami a járványidőszakban is sokat haladt előre. A három állandó játszóhely a következő évadban: a Víg kamaraszínház, a Debreceni Művelődési Központ Pódiumterme és a Lovarda lesz ebben az átmeneti időszakban, amíg a felújítási munkálatok tartanak. Kooprodukciós előadások is várhatók az új évadban a Co-Opera keretében és a Recirquel Újcirkuszi Társulattal karöltve.

Lia

Lia

Lia
Sardar Tagirovsky, A kaméliás hölgy rendezője is hangsúlyozta, hogy szerencsésnek érzi magát, hiszen olyan alkotókkal dolgozhat együtt, akik nyitottak az új irányokra. A kaméliás hölgy kapcsán megemlítette, hogy számára fontos az a metódus, mennyire lehet valami sorsszerű vagy éppen véletlenszerű. A pandémia előtt Adorján Beáta dramaturggal tettek egy kirándulást, amin bejárták azokat a helyeket, amelyek alapján megírta Dumas A kaméliás hölgyet. Utazásuk során betévedtek egy Sarah Bernhardt nevű étterembe, ahol Adorján Beáta a mosdóban látott egy képet az 52 éves színésznőről, mint kaméliás hölgy. Sardar Tagirovsky elmondta, hogy Sarah Bernhardot is érintette a világháború szele, ami érinthet minket is, illetve az akkori világjárvány, a spanyolnátha. Az ő visszaemlékezéseiből tárnak fel egy világot három női alakon keresztül – az egész XX. század tragédiája egyfajta látomásként jelenik meg.

Lia
Wessely Zsófia színművész mesélt arról, hogy az ő esetében a Kimondhatatlan című előadás próbafolyamatait szakította meg járvány március közepén. Elmondta, izgatottan várja, hogy folytathassák, hiszen szívügyükké vált a darab. A témát Nagy Kirával együtt vetették fel a színház számára. A családon belüli erőszakról szól, ami súlyos probléma a társadalomban. A Kimondhatatlan ráadásul tantermi előadás lesz, ahol a fiatokkal együtt fognak gondolkodni a szereplők, és több szempontból is megvizsgálják a családon belüli erőszak és bántalmazások problematikáját. Wessely Zsófia négy előadásban is fog szerepelni a következő évadban, mint mondta, mindegyik előadás más-más szempontból lesz fontos számára.

Lia
A 2020/21-es évad terve:
• Romankovics Edit: Kimondhatatlan (rendező: Madák Zsuzsanna) – osztálytermi színházi nevelési előadás
• Xavier Daugreilh: Őszintén szólva (rendező: Gemza Péter) – vígjáték
• Erkel Ferenc: Bánk bán (rendező: Vidnyánszky Attila) – opera – A Csokonai Színház és a Co-Opera közös produkciója
• Mikó Csaba: Herkules – A kezdetek (rendező: Madák Zsuzsanna) – zenés mesejáték
• Bornemisza Péter: Magyar Elektra (rendező: Szabó K. István) – tragédia
• Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (rendező: Keszég László) – tragikus komédia
• Ulrich Hub: Nyolckor a bárkán – mesejáték
• Arany János: Toldi (rendező: Valcz Péter) – zenés ifjúsági előadás
• Pass Andrea: Finálé (rendező: Pass Andrea) – finálé egy részben
• Alexis Michalik: Edmond (rendező: Keszég László) – történelmi vígjáték
• L. Frank Baum—Harold Arlen—E. Y. Harburg: Óz, a csodák csodája (rendező: Ilja Bocsarnikovsz) – musical
• A kaméliás hölgy, avagy a kegyvesztettek tündöklése (rendező: Sardar Tagirovsky) – zenés tragédia igaz történetek alapján három felvonásban
• Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (rendező: Vági Bence) – nagyoperett – A Recirquel Újcirkusz Társulat és a Csokonai Színház közös produkciója