Ha újra egy szegregált iskola üzemeltetése a cél, akkor annak következménye van.
800
Nincs kegyelem!
Mottó: Sose várd másoktól, hogy megtegyék érted azt, amit te nem vagy hajlandó megtenni magadért. Peter V. Brett
Nincs kegyelem!
Tiszavasvári bűdi városrészéből ma is elindultak az iskoláskorú, zömükben cigány származású gyerekek gyalog a Kabay János Általános Iskolába, ami átlagosan három kilométerre van az otthonuktól. A járásközpontnak nevezett nagy faluban (mert én nem vagyok képes városnak nevezni a települést) – ami kb. 7 kilométer hosszan nyúlik el a terepen – egyetlen helyi buszjárat, egyetlen igénybe vehető helyi tömegközlekedési eszköz nincs, amit ezek a gyermekek használhatnának, hogy eljussanak az iskolába, dolguk végeztével pedig haza. Gyalogolnak naponta hat kilométert.
Nincs kegyelem. Menni, menni! Muszáj menni!
Az iskolások szülei olykor komoly dilemmák között őrlődnek: ha nincs kire hagyni a kisebbik gyereket, akkor őt is kitegyék az időjárás viszontagságainak? Gyalogoljon ő is reggel hat kilométert, és délután is, vagy hagyja, hogy a nagyobbakkal elinduljon az ő iskolás kisfia vagy kislánya az iskolába, és bízzon a Jóistenben, hogy nem lesz semmi baj. Télen elég sötét van reggel, és bizony este öt körül is hazafele. Teli van kóbor kutyákkal a szegregátum.
Nincs kegyelem. Menni, menni! Muszáj menni!
Hogy jusson el a szülő idejében a munkába (közmunkába), ha reggel nyolc előtt gyalogol három kilométert a gyermekével az iskolába, és a munkahelye újabb három kilométerre van az iskolától? Hát, gyalog. Késni fog? Késni fog! Jó szemmel nézik a késést? Nem. Ki lesz közmunkás? Ki játszhat Istent, hogy megmondja? Hát a foglalkoztató! Kiket alkalmaz? Akikkel nincs sok gond. Evidens. A kérdés az, hogy Tiszavasváriban most hányan vannak azok az iskoláskorú gyermeket nevelő szülők, akik még közmunkát sem kaptak.. És el lehet gondolkodni!
A szülők tüntettek az áldatlan állapot miatt! Hírt adott róla a Tiszavasvári Televízió is! (Első kézből – 2024. január 23) A polgármester a figyelemfelhívó demonstráció után azonnal felhívta a főszervezőt tárgyalni. A polgármester akkori mondanivalója inkább arra hajazott, hogy nyissák meg a 2016-ban kifutó rendszerben bezárt szegregált iskolát Bűdön. (Első Kézből – Demonstráció – Szőke Zoltán polgármester, és Kóka Szilvia egyeztető tárgyalása, Tiszavasvári Televízió – 2024. január 23.)
Persze utána mentünk tovább: Naponta 7 kilométert gyalogolnak a gyerekek iskolába, iskolabuszért tüntettek a szülők Tiszavasváriban (2024. február 26. – RTL Klub)
A Telex is nyomozni kezdett, és a lényeg, hogy „a polgármester egyetért a szülőkkel, azonban szerinte az iskolabusz csak akkor fenntartható, ha a költségekbe a szülők is beszállnak. A Nyíregyházi Tankerületi Központ szerint nem feladatuk ezzel a problémával foglalkozni, a városon belüli közösségi közlekedés biztosítása ugyanis önkormányzati feladat.”
Nincs kegyelem!
2024. január 18-án megkerestem a Nyíregyházi Tankerületi Központot is egy közérdekű adatigényléssel, melyet csatolok.
A tiszavasvári megszüntetett iskolabusz ügyében kérem, válaszolják meg a következő kérdéseket.
1.) Tudomásom szerint Tiszavasvári bűdi városrészétől a Tiszavasvári Kabay János Általános Iskolához (4440 Tiszavasvári, Ifjúság út 8.) és vissza közlekedő iskolabusz legutóbbi üzemeltetője a Nyíregyházi Tankerületi Központ volt, vagy ő kapta feladatul az üzemeltetést. Tisztelettel kérem megválaszolni, hogy mikortól üzemelt iskolabusz Tiszavasvári bűdi városrészében és meddig, milyen jogi alapokon indították ezt a járatot, milyen döntések és szerződések születtek a tárgyban? Mely állami vagy önkormányzati intézményeknek volt a tulajdonlással, a karbantartással, az üzemeltetéssel kapcsolatban feladata? Mikor történt az iskolabusz-járat megszüntetése, ki rendelte el és milyen jogi alapon?
2.) Összefüggésbe hozható-e az iskolabusz-járat üzemeltetése azzal a ténnyel, hogy a 4440 Tiszavasvári, Vasvári Pál út 97/A. címen lévő iskolai telephely több éve kifutórendszerben nem fogad kisdiákokat, mára már üresen áll?
3.) Amikor a bűdi iskola (4440, Tiszavasvári, Vasvári Pál út 97/A. címen lévő iskolai telephely) tanulólátogatási korlátozásra került kifutórendszerben, akkor született-e megállapodás vagy szerződés az iskolabusz-járat üzemeltetésére, és kik voltak ennek az ügynek a döntéshozó szereplői? Volt-e megállapodás arra, hogy kik tulajdonolják, kik üzemeltetik az iskolabuszt és volt-e határidő arra, hogy meddig áll fenn az üzemeltetés kötelezettsége és ki a kötelezett?
4.) 2022. szeptember 1-től volt-e kötelezett intézmény, amelynek az iskolabusz-járat üzemeltetése lett volna a feladata?
5.) Önök szerint – jól ismerve a körülményeket és a távolságokat ebben az ügyben – van-e olyan állami intézmény vagy önkormányzat, mely kötelezhető lenne az iskolabusz-járat visszaállítására, üzemeltetésére, vagy sem?
6.) Milyen hatályos jogi szabályozás vonatkozik egy-egy iskolabusz üzemeltetésére, milyen szerepe lehet ebben a tankerületeknek?
Egy határidő hosszabbítás után semmit, de semmit nem írva az előzményekről: a.) a kifutórendszerben megszüntetendő szegregált iskola bezárásáról, b.) a 2016. szeptembere óta Bűdön is, azaz belterületen közel hat évig üzemeltetett iskolabusz akkori indítása és a 2022. október 5-i megszüntetése körülményeiről, c.) az esetleges szerződésekről, megállapodásokról, azaz arról, hogy tulajdonképpen milyen jogi alapon működött a rendszer, és milyen jogi alapokon szűnt meg, ki hozta a döntéseket, ez a válasz született:
„A Nyíregyházi Tankerületi Központ (továbbiakban: Tankerületi Központ) a 2011. évi CXC. törvény 74.§ (5) bekezdése értelmében a városhatáron kívül található kötelező felvételt biztosító iskolába való utaztatásról gondoskodik.
A Tankerületi Központ az utaztatásról 2016. szeptember 1. napjától személyszállítási vállalkozási szerződés keretében, majd saját erőforrás felhasználásával gondoskodott a Tiszavasvári–Józsefháza–Büd–Ifjúság út 8. útvonalon.
A Tankerületi Központ 2022. október 5. napjától a diákok számára térítésmentesen a helyközi buszjárat használatára jogosító buszbérletet biztosít. A Tiszavasvári büdi városrészen lakó diákok Tiszavasvári Kabay János Általános Iskolához történő szállítására vonatkozóan jogszabályi kötelezettség nincs.
A Tankerületi Központ nem kezel adatot arra vonatkozóan, hogy 2022. szeptember 1-től volt-e kötelezett intézmény, amelynek az iskolabusz-járat üzemeltetése lett volna a feladata.”
Hát ennyi: eddig így volt, most már így lesz „Babocsai néni”! Minek neked annyi mindent tudni, Horváth Feri?! Minek neked irat, ami a közpénz felhasználásáról is szól? Nem közérdekű adat, amit meg akarsz tudni, és kész! Felőlünk mehetsz pereskedni a bíróságra is!
Hm. Miért is érzem azt, hogy fentről jött a parancsolat, azért kellett a határidő hosszabbítás?
Nincs kegyelem!
Ilyenkor az ember azt érzi, hogy szélmalomharcot vív az érintettekkel együtt, egy erős politikai rendszer ellen, ami összezár, és válasz nélkül hagyja a gyermekeikért küzdőket és persze engem is, aki segíteni akar. A polgármester hozzáállását már ismerjük: minél olcsóbb valami a városnak, annál jobb. Nem az iskolabusz üzemeltetésére fókuszál, hanem az egykori szegregált iskola újranyitására. A szülők elmondása szerint, 2024 júniusában a Nyíregyházi Tankerületi Központ mint fenntartó visszaadja a Tiszavasvári önkormányzat birtokába a Vasvári Pál utcai, bűdi – egyelőre bezárt – iskolát. Bizonyára jönni fog egy alapítvány vagy valamelyik egyház, és újranyitja. A polgármester pedig ebben az esetben jól sáfárkodott, nem adott ki pénzt az iskoláskorú gyermekek iskolába járására, nem indított iskolabuszt, spórolt a városnak. Végül is nem tett semmit, csak sajnálkozott 2022. október ötödikétől, egészen mostanáig. Így könnyű. Így olcsó.
2024. február 15-én a Tiszavasvári önkormányzatának képviselő-testületi ülésén ugyan nem napirendi pontként, csak úgy polgármesteri felvezetéssel el lett intézve a dolog azzal, hogy még jónéhány feltételnek teljesülnie kell. Kíváncsi lennék a videót megtekintők véleményére, hogy milyen hozzállásként értékelik a polgármester mondandóját a tárgyban úgy, hogy 2022 októberétől semmi nem történt az iskolabusz kiváltása ügyében! A felvételen az érintett rész 45.28-tól kezdődik. (Tiszavasvári TV – 2024. február 25.)
Nincs kegyelem!
Végül, mert tudomásom van róla, hogy a BM Jogtanácsosi és Adatvédelmi Osztály teljes mértékben elutasította Glonczi Lászlónak, a Hátrányos Helyzetű Családok Országos Egyesülete vezetőjének kvázi azonos tárgyú közérdekű adatigénylését arra hivatkozva, hogy amit írt, az nem közérdekű adatigénylés, így – végső elkeseredésemben, a döntéshozó intézményekbe vetett bizalmam hiánya miatt – megkerestem egy levéllel a térség országgyűlési képviselőjét, dr. Vinnai Győző urat. Esélyem ugyan nincs sok a válaszra, de talán mert jönnek júniusban a választások, a képviselő úr is szentel valamennyi figyelmet az ügynek, ha már február 15-én a tiszavasvári képviselő-testületi ülésen egy szót sem szólt róla.
A levelem lényege: ismertetve a fenti előzményeket, rákérdeztem, hogy 2016. szeptember elsejétől 2022. október 5-ig törvénysértő módon üzemeltetett iskolabuszt vagy sem a bűdi városrészből a Déryné utcából indulva az Ifjúság utca 8. címen lévő Kabay János Általános Iskolába a nyíregyháza tankerület, vagy ennek a ténynek olyan más oka volt, ami összefüggött a Vasvári Pál utcai szegregált iskola bezárásával is, és ezért született egy olyan döntés, ami hat éven keresztül biztosította a jogalapot a bűdi városrészben élő gyerekek számára is az iskolabusz igénybevételéhez. Azért szűnt meg az iskolabusz-járat, mert a nyíregyházi tankerület, mint a Vasvári Pál utcai iskola fenntartói jogosultja 2024 júniusában visszaadja a helyi önkormányzat tulajdonába az épületet, amit két éve kiürítettek, mert a járvány és fűtés spórolás miatt a felsősöket beirányították a központi iskolába? Ezért van két éve kálvária a központi iskolába bejárással a bűdi városrészben élőknek és persze a Gyári-lakótelepen élőknek is?
Felhívtam az országgyűlési képviselő úr figyelmét arra a tényre is, hogy ha újra egy szegregált iskola üzemeltetése a cél, akkor annak következménye van: ha külön-külön nevelkednek a cigány származású magyarok és a nem cigány származású magyarok, külön iskolába járatják őket, akkor nem lesz bennük semmi közös, nem fejlődik ki a cigányokban az a bizonyos magyar nemzettudat, és felnőttként komoly ellentétek melegágya lehet ez a tény. Így hátrányba kerülnek azok, akiket integrálni akarnak!
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy az üzenet süket fülekre talál-e, vagy az általam tisztelt igen képzett bölcsészprofesszor megérti a problémát és meg is oldja!
A lényegen azonban semmi nem változtat, az pedig ennyi: a bűdi városrészben élő általános iskolások ma is megtesznek gyalog összesen hat kilométert az iskolába és onnan haza. Egészen addig, amíg nem lesz nyári szünet vagy nem kegyelmez nekik ez az politikai-intézményi rendszer, ahol egy járásközpontban nincs közösségi közlekedés, nincs iskolabusz! Egy a jegyzet az általam relevánsnak ítélt tényeket és az ügyről alkotott véleményemet tartalmazza. A megoldást a politikusok tudják elhozni! Azok a hatalmon lévő emberek, akiknek a miniszterelnöke ugyanúgy használja a szlogent, mint én: nincs kegyelem!
Ez a jegyzet – mint ahogy az itt megjelenő összes publicisztikai írás – a szerző véleményét tükrözi.
Horváth Ferenc írásai itt olvashatók: 800.