Eleshetünk az EU-s pénzektől, ha a kormány áterőlteti a státusztörvényt – 22 szervezet közleménye

Bár a kormány másokat vádol a pedagógus-béremelés késleltetésével, valójában a kormány erődemonstrációja, a státusztörvény elfogadása miatt eshet kútba az életpályamodell, amelyet EU-s forrásokból akarnak finanszírozni. Ha Magyarország részesülni akar a fejlesztési pénzekből, a kormánynak be kell tartania a saját maga által vállalt feltételeket: nem hoznak alapjogsértő törvényeket, és valódi társadalmi egyeztetésnek kell megelőznie a jogalkotást. A státusztörvény esetén egyik feltétel sem teljesül.

A Belügyminisztérium június 6-án terjesztette be a státusztörvény néven elhíresült jogszabályt, ami az eddigi közalkalmazotti jogviszonyukhoz képest előnytelenebb helyzetbe hozná a pedagógusokat. A jogszabály péntekre tervezett elfogadása mind az érdemi egyeztetés hiánya miatt, mind az Európai Unió Alapjogi Chartájába ütköző tartalma miatt az uniós finanszírozás elvesztését jelentheti.

„Levegőt!” - Tüntetés a státusztörvény ellen Debrecenben - 2023. június 1.
Galéria: „Levegőt!” – Tüntetés a státusztörvény ellen Debrecenben – 2023. június 1. (A KÉPRE KATTINTVA MEGNYÍLIK A GALÉRIA)
Koppányi Szabolcs

Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz) egy megállapodás az Európai Bizottság és Magyarország kormánya között több mint 1000 milliárd forint az EU-s fejlesztési forrás elköltéséről. Ennek a pénznek a döntő többségét a közoktatásra tervezi elkölteni a magyar kormány. Az Európai Unióval folyó, jogállamisággal kapcsolatos vitákhoz kapcsolódva az EFOP Plusz rögzíti, hogy a program keretében Magyarországnak maradéktalanul be kell tartania az Európai Unió Alapjogi Chartáját. Ez a vállalás úgynevezett horizontális feljogosító feltétel, teljesítésének elmulasztása a finanszírozás felfüggesztését vonja maga után. A státusztörvény azonban számos ponton ellentétes az Alapjogi Chartával. A javaslat rendelkezései sértik, illetve veszélyeztetik a gyermekek mindenek felett álló érdekét és gondoskodáshoz való jogát, továbbá az oktatáshoz való jog részét alkotó tanszabadságot és a tanulók és szüleik magánélethez való jogát is. A javaslat sérti a pedagógusok mint munkavállalók jogait is. Ellentétes a foglalkozás szabadságának, a tisztességes és igazságos munkafeltételeknek, a tulajdonhoz való jognak és a diszkriminációtilalomnak Chartában foglalt követelményeivel. A törvénytervezet részletes alapjogi elemzése itt érhető el.

Az Alapjogi Charta betartása mellett azt is vállalta a kormány, hogy nem vezet be egyoldalúan a pedagógusok szakmai autonómiáját csökkentő, munkaterheiket növelő szabályokat, hanem egyeztet és konszenzusra törekszik a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel. A státusztörvény szövege és tervezett elfogadásának módja egyáltalán nem felel meg ezeknek a vállalásoknak, így az EU már önmagában ezért is visszatarthatja a pedagógusok béremelésére szánt pénzeket.

A közleményhez csatlakozó 21 szervezet úgy véli, hogy pedagógusok, diákok, szülők, illetve az egész társadalom érdekét az szolgálná, ha a kormány visszavonná az EU-felé tett vállalásokkal ellentétes a javaslatot. A szervezetek továbbra is arra kérik a kormányt, hogy az érintettek érdemi bevonásával kezdjen átfogó oktatási reformba, hiszen a ma osztálya a holnap országa.

Csatlakozó szervezetek:
• Levegő Munkacsoport
• Hívatlanul Hálózat
• Pedagógusok Szakszervezete
• Szülői Összefogás
• Magyar Anyák
• Civil Kollégium Alapítvány
• Ökotárs Alapítvány
• Amnesty International Magyarország
• Padtársak Miskolc közössége
• Egységes Szülői Front – Szeged
• aHang
• Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
• Motiváció Oktatási Egyesület
• Pedagógus Egység
• Romaversitas
• Hálózat a Tanszabadságért
• Civil Közoktatási Platform
• Magyar Európai Nők
• Egységes Diák Front
• Civil Bázis
• Nyomtass te is!

(A fenti közleményt a Társaság a Szabadságjogokért juttatta el a szerkesztőségünknek.)

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...