Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Debrecent éppen most fejlesztik akkumulátorgyártó nagyhatalommá.

Az elmúlt fél évben több alkalommal is írtunk a Debrecen 584 hektáros déli ipari parkjába tervezett, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházásokról. Minden jel arra utal, hogy a kormány Debrecent ágazati nagyhatalommá akarja tenni. A területen már épül a kínai Semcorp elválasztófilmet előállító gyára, itt hozza létre első európai katódgyárát a dél-koreai EcoPro BM, tárgyalások folynak a kínai Eve Energy akkumulátorgyártóval, a Világgazdaság pedig a Bloter.net-re hivatkozva június 1-én számolt be arról, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártó cége, a kínai CATL is Debrecenben hoz létre üzemet, a Dehir.hu azt is tudni véli, hogy a vállalat a déli ipari parkban kap helyet, és ez lehet minden idők legnagyobb magyarországi beruházása.

Ezeknek a cégeknek a megjelenése nyilvánvalóan összefügg azzal, hogy a BMW debreceni üzemében kizárólag elektromos autókat fognak gyártani, a jelenlegi tervek szerint 2025-től. Június 3-án a Telexen jelent meg egy cikk, amelynek szerzője szerint feltételezhető, hogy a CATL a BMW számára fog újfajta, hengeres formátumú akkumulátorcellákat előállítani. A lap az iparággal kapcsolatban megjegyzi, a számos előnye mellett kockázatai is vannak, hiszen ehhez nagyon sok energiára és vízre van szükség.


invest in debrecen

business.debrecen.hu/

Úgy tűnik tehát, Debrecen nagy változások előtt áll, nem árt ezért képbe kerülni azzal kapcsolatban, hogy mi történt azokon a magyarországi településeken, ahol az elmúlt években megtelepedett az akkumulátorgyártás. Erről szól az Akkumulátorgyárak árnyékában című dokumentumfilm, amelyet az ELTE humánökológia szakos hallgatói készítettek a Partizán drónfelvételeinek felhasználásával, és amelyet a Karátson Gábor Kör publikált október 22-én. A készítők a Göd-Ért Egyesület és az Élhetőbb Monostorért közösség tagjaival, valamint egy volt dolgozóval beszélgettek.

Mint amikor egy sugármeghajtású gép fölszáll

„A helyi önkormányzat részéről nem volt valós tájékoztatás, a gyár részéről pláne nem volt valós tájékoztatás (…). A hatóságok át vannak politizálva, és abszolút asszisztálnak ehhez: utólagos engedélyeket adnak ki, ideiglenes használatba vételi engedélyeket adnak ki, az eljárásokat nem, vagy nem kellő alapossággal folytatják le” – fogalmazott a videóban Benedek István a Göd-Ért Egyesülettől.

A gödi Samsung-gyárral kapcsolatban a legtöbb megszólaló a gyártással járó zajszennyezésre panaszkodott. „Pulzáló, sivító zaj, mint amikor egy sugármeghajtású gép fölszáll. Leginkább ahhoz lehet hasonlítani. Plusz van alatta egy alap moraj, amit a kompresszorházak vagy egyéb utility épületrészek produkálnak rendszeresen” – érzékeltette a jelenséget Kuti Tamás. Az akkumulátorgyár által okozott problémák miatt a nyilatkozók közül többen a költözést fontolgatják.


akkumulátor - Göd

YouTube

A videóban az is elhangzik, hogy az előzetes, munkahelyteremtéssel kapcsolatos ígéretekkel szemben a gödi Samsung-gyár dolgozóinak mindössze a fele magyar állampolgárságú munkavállaló. A debreceni beruházások mellett egyik leggyakrabban felhozott érv szintén a gyárak által létrehozott új munkahelyek.

Ajánljuk szíves figyelmedbe heti hírlevelünket, amiben legfontosabb publikációinkról és a Debreciner szerkesztőségének háttérmunkálatairól, kiadónk akcióiról adunk tájékoztatást! Itt lehet feliratkozni!

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!