BEZÁR

Közösségi média

VÁROSŐR

Inkább cigányzene

Sújtson bár sokak megvetése, de nem nagyon szeretem a cigányzenét, pláne nem magyarnótával párosítva. Legalábbis a félrészegen gajdolt, sírva vigadós „Akácos út”, „Vén cigány”, a vonóba húzott ezres (vagy ki tudja, milyen bankjegyeket kell most adni), az nem az én világom.

Mégis azt mondom, kár, hogy eltűnt a szórakozóhelyekről ez a műfaj. Utoljára a Hortobágyi Csárda esetében verte fel a puszta porát, hogy nem lesz cigányzene, annyira, hogy a végén mégis rájöttek, ez illik a hely szelleméhez, nem valami kommersz, mai popzene. Sokan vallják, hungarikum, a magyar néplélek kifejezője ez a műfaj, és valóban voltak nagyon komoly művelői, mint például Dankó Pista, Bihari János, Czinka Panna (sokáig az egyetlen női prímás), Rigó Jancsi (a sütemény névadója) – és még sokan mások, akiket még olyan nagyságok is elismertek, mint maga Liszt, Bartók vagy Kodály. Külön kategóriát képeznek virtuozitásukkal, egyedi játékmódjukkal az erdélyi cigánybandák, mind a mai napig. A cigányzene fontos szerepet játszott a történelemben, a ’48-as szabadságharcban, és a verbunkos műfaja is nagyban kötődik hozzájuk. Van ugyan autentikus cigány népzene is, de annak már nem sok köze van a XIX. századi, polgárosodott vendéglátós, asztal melletti zenéhez, bár ez utóbbit is lehet kitűnően játszani.


nagybőgő - cigány zene

NT

Debrecenben is sokan emlékeznek még Benczi Gyuszi bácsi muzsikájára, és talán még másokra is, hiszen ha valaki elindult az Aranybikától, betérhetett a Simonffy utcán a Halászcsárdába, a(z akkor még) Vöröshadsereg utcán a Szabadságba, le a Kossuth utcán a Postakertbe, vissza a Hungáriába, a túloldalon a Gambrinuszba, ha pedig villamosra szállt, a Levelesben, a Régi és az Új Vigadóban szintén húzták a bandák. Mára szinte mindenütt eltűntek, legfeljebb esküvőkön lehet hallani őket.

Hasonlóan vagyok a magyarnótával is: ott is vannak szintek, az igényes, kimunkált dallamoktól a közhelyes zenei frázisokat ismételgető, unalmas és kommersz darabokig. Sokunk szomorúsága, hogy többnyire nem tudják a nótákat megkülönböztetni az autentikus népdaloktól az emberek, és hiába Bartók, Kodály és számos zenepedagógus minden erőfeszítése, a fiatal korosztályok szinte egyáltalán nem ismerik a népdalainkat.

Helyükre jött a „mulatós” zene, ami már nem cigányzene (még ha romák is vannak az előadók között), nem népzene, nem nóta, hanem mindennek a legalja. Lagzi Lajcsi (Galambos Lajos) hihetetlenül sokat ártott a hazai zenei közízlésnek, követői, a mai „bulibárók” pedig még annyit sem érdemelnek, hogy a nevüket megemlítsük. Azt pedig, hogy egy szintetizátornál ül valaki, számítógépről megy az „alap”, ő meg rápötyög, belegajdol valamit, már zenének sem szabadna hívni.

Egy szó, mint száz, jöjjenek inkább vissza a cigányzenészek!

Kövesi Péter írásai itt olvashatók: VÁROSŐR

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...